Het lectoraat Teaching, Learning & Technology voert onderzoek uit naar vernieuwingen in het onderwijs. We richten ons daarbij op het verbeteren van het onderwijs, met speciale aandacht voor het primair en hoger onderwijs. De kern van ons onderzoek draait om het faciliteren van doordachte innovaties binnen het onderwijs, met als doel duurzame verbeteringen mogelijk te maken. Hierbij staan de volgende vragen centraal: weten we welke innovaties werken, en waarom? Wat vraagt dit van de leraar, de docent, het werkveld en andere actoren? Wat betekent dit voor de lerenden? Op welke manier kun je hierbij betekenisvol gebruikmaken van technologische ontwikkelingen?
Het ultieme doel van het onderzoek is om het studentsucces te vergroten, met oog voor de maatschappelijke uitdagingen waarmee het onderwijs te maken heeft. Een belangrijke ambitie is om beter aan te sluiten bij de behoeften van de lerenden, niet alleen om hun leerproces en kennisontwikkeling te bevorderen, maar ook om een naadloze overgang naar de arbeidsmarkt te faciliteren.
Het onderzoek van het lectoraat kent drie overkoepelende thema’s, te weten:
Het onderzoek dat het lectoraat Teaching Learning & Technology uitvoert, is praktijkgericht onderzoek. Dit houdt in dat we niet alleen onderzoek verrichten vóór het onderwijs en het werkveld, maar ook nauw samenwerken mét hen. Onderwijskundig praktijkgericht onderzoek concentreert zich op het verkennen, analyseren en verbeteren van onderwijspraktijken door wetenschappelijke (iteratieve) methoden en benaderingen toe te passen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de praktijk, waarbij vraagstukken die zich in diezelfde context voordoen als uitgangspunt worden genomen.
Onze onderzoeksresultaten delen we met het onderwijs, het werkveld en de wetenschap. We toetsen deze regelmatig om ervoor te zorgen dat de behoeften van het voortdurend veranderende werkveld en de samenleving ook binnen het onderwijs worden geïntegreerd.
Wat kunnen open leeromgevingen voor jouw onderwijspraktijk betekenen? In het dynamische landschap van het onderwijs bieden omgevingen zoals living labs, hybride leeromgevingen en interdisciplinaire labs nieuwe mogelijkheden om samen te werken én te leren. Toch zorgen deze samenwerkingsvormen in onderwijswereld af en toe voor verwarring. Lectoraat Teaching en Technology wil met het magazine ‘Open leeromgevingen’, in deze wereld duiken en meer duidelijkheid geven.
"Het magazine Open Leeromgevingen is een mooie toevoeging op de koers van Inholland," zegt Lucas Rurup, onderwijsdirecteur van het domein Onderwijs & Innovatie. "We willen bij Inholland dat ons onderwijs en onderzoek steeds meer impact maakt in de praktijk, in de regio. We doen dit op verschillende manieren: soms via labs of living labs, soms monodisciplinair en andere keren interdisciplinair. Dit magazine geeft ruimte om deze aanpak telkens aan te passen aan de specifieke vraagstukken die spelen."
Het hoger onderwijs is steeds meer gericht op werken met authentieke (meer gericht op werken met authentieke (maatschappelijk) opdrachten. Het doel is om de beroepspraktijk beter te benaderen of om studenten vaardigheden te leren om complexe problemen op te lossen. Het leren vindt niet langer plaats op gezette tijden in de onderwijsinstelling, maar in samenwerking met het beroepsveld. Daarbij wordt vaak met meerdere disciplines aan een complex vraagstuk gewerkt. Er ontstaan veel meer open leersituaties die verschillende benamingen hebben, zoals labs of hybride leeromgevingen. Het steeds dynamischer beeld van het onderwijs vraagt om bewuste ontwerpoverwegingen om studenten een continue leerervaring te bieden.
In het kader van dit thema werken wij met de volgende projecten:
Dit onderzoeksthema richt zich op het kritisch vermogen van leraren om het gebruik van bestaande leermaterialen in hun onderwijs te evalueren en te beslissen over het gebruik hiervan. Daarnaast draait het om evaluatie van de inbedding van bestaande leermaterialen in hun onderwijs. Ook onderzoeken we het vermogen van leraren om te komen tot benodigde aanpassingen van leermaterialen en nieuwe (samengestelde) leermaterialen.
In het kader van dit thema werken wij met de volgende projecten:
Dit onderzoeksthema heeft als doel om praktijkgericht onderzoek te doen naar duurzame onderwijsvernieuwingen. Met de resultaten van onze onderzoeken binnen dit thema, willen we bijdragen aan breed gedragen onderwijsinnovaties zodat deze een meer duurzaam karakter krijgen op de lange termijn. Het doel is bij te dragen aan de kwaliteit van onderwijs en het leerproces van studenten. De resultaten bieden directe handvatten aan de Inholland-professionals en -studenten.
In dit thema werken we aan de volgende specifieke onderzoeksprojecten:
Tijdens haar lectorale rede in april 2022 ging Nynke Bos in op de kansen en bedreigingen van Blended Learning. Tegelijkertijd blikte ze vooruit naar de toekomst: welke rol speelt technologie in het onderwijs in 2030?
Meer weten over de onderzoeken van Teaching, Learning & Technology? In deze publicaties delen onderzoekers een samenvatting van hun onderzoek, de bevindingen en de resultaten. Zo ben jij in slechts zeven minuten volledig op de hoogte.