"Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik ben echt besmet geraakt met het onderwijsvirus. Jonge mensen opleiden voor een loopbaan in een wereld waar creativiteit, techniek en bouwen samenkomen, is ontzettend leuk."
Tamar Bessem werkte twintig jaar als bouwkundig tekenaar en projectleider bij architectenbureaus toen ze de sprong naar het onderwijs waagde. Sindsdien is ze docent Bouwkunde en leercoach bij Inholland Haarlem en Alkmaar. "Het mooie van onderwijs is dat het een wederkerig proces is. Ik leer ook van de studenten en collega’s. Iedereen heeft zijn eigen expertises, voorkeuren en leerstijlen. Als je die bij elkaar optelt, leidt dat tot mooie resultaten. Juist in een onderwijssetting waarin ruimte is voor experimenteren en al doende ontdekken."
Voor Tamar is geen werkdag hetzelfde. Het ene moment legt ze uit hoe studenten een bouwkundige tekening moeten maken om daarna te glunderen van trots bij een studentenpresentatie aan partners in de bouwsector. "Die zien onze studenten graag als stagiair of toekomstig collega vanwege hun innovatieve ideeën en BIM-kennis. Dat is het digitale procesbeheer van bouwprocessen. Daar is de nieuwe generatie bouwspecialisten veel behendiger in dan de docenten."
'Je leert hoe je met verschillende krachten en kennis samen een creatief en logistiek proces doorloopt'
Ook komend studiejaar is Tamar verbonden aan één van de interdisciplinaire minors van Inholland. Studenten van verschillende opleidingen zoeken samen oplossingen voor complexe vraagstukken in onze samenleving. Een nieuwe minor is de Inholland Impact Makers, waarin 60 studenten worden uitgedaagd om maar liefst twaalf challenges aan te gaan. Elk met een ander thema, maar allemaal met een grote maatschappelijke relevantie. Bij ieder vraagstuk zijn ook lectoraten uit meerdere domeinen betrokken. Logisch want grote problemen vragen om een benadering vanuit verschillende perspectieven.
Tamar: "Meedoen aan zo’n minor, is echt je comfortzone verlaten. Studenten zijn gewend aan de mores van hun eigen studie en dan blijken medestudenten hele andere routines en vaardigheden te hebben." Daarom ligt volgens haar in de eerste fase van de minor de focus op elkaar leren kennen. "Met vragen als: Waar ben je goed in en wat vind je lastig? Hoe zie je je eigen rol in een groepsproces? Ben je heel georganiseerd of gedij je beter bij een losse planning? Dat is even wennen, maar uiteindelijk krijgen de studenten plezier in zo’n intense kennismakingsronde en merken ze dat de samenwerking er beter van wordt." Dat vindt Tamar het wezenlijke doel van zo’n interdisciplinaire minor. "Dat je leert hoe je met verschillende krachten en kennis samen een creatief en logistiek proces doorloopt. En daarbij resultaatgericht laveert tussen verschillende belangen en domeinen. Van die ervaring kun je alleen maar groeien."
Als begeleider van een interdisciplinaire minor waarbij studenten onderzochten hoe ze duurzame start-ups letterlijk en figuurlijk met elkaar konden verbinden, leerde Tamar zelf ook de kracht van het verschil. "De collega met wie ik samenwerkte, inspireerde mij met zijn werkwijze. Die was niet strak afgebakend; hij vertrouwde erop dat stap voor stap het project zich in de juiste richting zou ontvouwen. Zelf was ik die werkwijze niet gewend en werd ik er zelfs een beetje onrustig van. Met welk eindproduct moesten onze studenten straks afronden? Onnodige zorg; het proces bleek in geleidelijke fases prima voort te rollen. Met een mooie presentatie, een maquette en een advies voor de gemeente als resultaat."
Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.
Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.