Tamara Somai
Vijf jaar geleden had Tamara zelf nooit gedacht dat ze op het hbo de studie Food Commerce and Technology zou volgen. “Na de mavo kon ik helaas niet naar de havo maar werd het mbo. Toen ik daar afstudeerde als voedingstechnoloog was ik nog lang niet uitgeleerd was en stroomde door naar Inholland. Ik wilde me verdiepen. Dat is gelukt; zeker het laatste jaar heb ik een enorme switch gemaakt. Ik weet niet alleen veel meer van mijn vak, maar ook persoonlijk heb ik een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van verlegen en onzeker naar zelfverzekerd en doelbewust.”
“De omslag kwam na het eerste jaar; ik merkte dat ik het niveau van de studie prima aan kon en best wat meer tijd kon besteden aan andere dingen. Zo besloot ik weer meer te ondernemen met vrienden, een baantje te nemen en daarnaast te gaan werken bij het Studie Succes Centrum (SSC) en als promostudent voor Inholland. Ik werd zelfs toegelaten voor het Honour-programma omdat ik zulke goede cijfers haalde. Zodoende kwam ik terecht in een groep studenten die extra studie-uitdagingen aangaat. Heel verrijkend. Mijn zelfvertrouwen nam toe en begon er een goede balans te komen in al mijn activiteiten.”
'Docenten zijn er echt voor je, maar laten je vrij in hoe je je doel bereikt. Dat vind ik heel motiverend.'
Haar eigen ervaring als onzekere student neemt ze mee als begeleider bij het SSC. “In de school hebben we een ruimte waar de deur altijd open staat. Daar kan je bij mij en medestudenten, die ook voor het SSC werken, binnenlopen. Soms komen studenten alleen om even gezellig te kletsen, soms worden ze doorverwezen door hun mentor of docent. Onzekere studenten vinden het dan fijn om van mij te horen hoe ik met dat gevoel ben om gegaan. Ik benadruk dan dat het belangrijk is je eigen weg te vinden. We zijn niet allemaal hetzelfde, alleen jij kan erachter komen wat je interessant vindt en je prettig bij voelt. Dat weet niemand anders.”
Het onderwijs van Inholland past goed bij Tamara. “Op het mbo was er ook een grote kloof tussen studenten en docenten. Je moest vooral doen wat ze zeiden, heel sturend maar weinig begeleidend en ondersteunend. Nu heb ik het idee dat er met je mee wordt gedacht. Docenten zijn er echt voor je, maar laten je vrij in hoe je je doel bereikt. Dat vind ik heel motiverend.” Tamara merkte bijvoorbeeld dat ze goed onder tijdsdruk kan werken. “Dan is het fijn dat niemand daar over valt. Als ik maar op tijd lever. Ik voel me door docenten gezien; ze hebben oprechte belangstelling in mijn ideeën en geven me ruimte die uit te werken en op ontdekkingstocht te gaan. Ik word steeds onafhankelijker en versterk zo mezelf. Pas als ik mijn eigen competenties en talenten ken, kan ik die verbinden aan die van een ander. Dan kunnen we elkaar versterken.”
Tamara loopt op dit moment stage bij Unilever in Wageningen. Ze woont voor het eerst op kamers en is dit nieuwe hoofdstuk onbevangen begonnen. “Ik weet nu veel beter wat ik wil en ben ongelooflijk blij dat ik hier zit. Ik ga me bezighouden met de samenstelling van snacks. Welk effect hebben de gebruikte grondstoffen op elkaar en hoe kunnen we de receptuur aanpassen om de kwaliteit van het product aan te passen. Met mijn interesse voor scheikunde, biologie, wis- en natuurkunde zit ik hier helemaal goed.”
Welke minor Tamara gaat volgen als de stage afgerond is, weet ze nog niet. “Daar ben ik me op aan het oriënteren. Wel weet ik dat ik mijn afstudeerstage in het buitenland wil doen en daarna misschien een universitaire master volgen. Ik wil blijven leren.”
'Ik weet nu veel beter wat ik wil en ben ongelooflijk blij dat ik hier zit.'
Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.
Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.