De module BioAssays and Beyond is opgezet aan de hand van ‘The Disease Triangle’: de Ziekteverwekker, de Gastheer en de Omgeving (zie afbeelding). Deze drie onderwerpen komen in de module in drie verschillende dagen aan de orde. Vervolgens gaan we deze kennis toepassen in de twee overige dagen, waarin we het opzetten van biotoetsen en de mogelijkheden voor resistentieveredeling behandelen. In totaal bestaat deze module uit vijf bijeenkomsten met als thema:
Tijdens elke bijeenkomst worden overzichtscolleges gegeven over de verschillende thema’s door de docenten van Inholland (E. Overdijk, F van der Helm, N. Kreike), aangevuld met verdiepende gastcolleges door experts/onderzoekers van de kennisinstellingen (WUR, UVA) of uit het werkveld. We sluiten de dag af met een discussie over de plant-pathogeen interacties waarin de deelnemers geïnteresseerd zijn.
Afbeelding: 'The Disease Triangle'
Je gaat zelf aan de slag met het aanleggen van een kennisdossier over een specifieke plant-pathogeen interactie naar keuze, waarin de rol van het pathogeen, de gastheer en de omgeving centraal staan. Daarnaast presenteer je in de middag jouw eigen specifieke plant-pathogeen interactie en bediscussiëren we vragen als:
Locatie
Hogeschool Inholland Amsterdam
Overzichtscolleges
Gastcolleges
Over een specifieke soort of groep ziekteverwekkers.
‘s Middags
Discussie o.l.v. docenten Inholland over eigen plant-pathogeen interactie.
Huiswerkopdracht 1
Kies drie pathogeen-plant interacties uit die je tegenkomt in je beroepssituatie en zoek informatie op over de levenscyclus van het pathogeen, hoe het pathogeen de plant besmet en binnendringt en wat de symptomen zijn en het ziektebeeld van de plant is.
Locatie
Hogeschool Inholland Amsterdam
Overzichtscolleges
Wat doet de plant zelf ter verdediging van pathogenen en plagen?
Algemene afweer: resistentie mechanismen en gifstoffen
Geinduceerde afweer: The Arms Race (2 uur) (N. Kreike/ E. Overdijk, Inholland)
Gastcolleges
Over specifieke plant-microbe interacties en welke mechanismen de plant heeft om de ziekteverwekker te herkennen en buiten de deur te houden.
‘s Middags
Discussie o.l.v. docenten Inholland over eigen plant-pathogeen interactie.
Huiswerkopdracht 2
Zoek uit waar resistent/tolerant plantmateriaal aanwezig is van je gewas(sen), waar komen de wilde verwanten van je gewas vandaan? Is er in andere gewassen resistentie gevonden tegen jouw pathogenen?
Locatie
Hogeschool Inholland Amsterdam
Overzichtscolleges
Wat is de invloed van …… op de weerbaarheid/vatbaarheid van de plant?
Klimaatfactoren
Bemesting
Micro/macrobioom
Levensfase van de plant
Gastcolleges
Wat is de rol van het microbioom, bemesting en teeltcondities op de weerbaarheid van de plant?
‘s Middags
Discussie o.l.v. docenten Inholland over eigen plant-pathogeen interactie.
Huiswerkopdracht 3
Van welke ziektes heb je het meeste last? Wat doe jij tijdens de teelt om de ziektedruk te verminderen? Gebruik je pro-biotica tijdens de teelt?
Locatie
Naktuinbouw of elders
Overzichtscolleges
Het wat en hoe van een Biotoets.
Proefopzet
Inoculum en besmetting
Teeltkeuzes en groeicondities
Meten = weten
Gastcolleges
Voorbeelden van biotoetsen uit de praktijk.
‘s Middags
Discussie o.l.v. docenten Inholland over eigen plant-pathogeen interactie. Optioneel: rondleiding langs de biotoetsen.
Huiswerkopdracht 4
Maak een plan voor de opzet van een biotoets voor een van de drie gekozen pathogeen-plant interacties.
Locatie
Hogeschool Inholland Amsterdam
Overzichtscolleges
Klassieke veredeling: kruising en selectie
Moleculaire veredeling
Marker Assisted Selection voor resistentieveredeling
Voorbeelden: GM technologie en resistentieveredeling
CRISPR/cas mutagenese
Gastcolleges
Met voorbeelden over de veredeling met polyploiden en het gebruik van S-genen.
‘s Middags
Discussie o.l.v. docenten Inholland over eigen plant-pathogeen interactie.
Huiswerkopdracht 5
Discussie over mogelijke resistentieveredelingstrategieën voor verschillende plant-pathogeen interacties.