Werken in de publieke sector wordt vaak sterk gemotiveerd door de behoefte iets waardevols bij te dragen aan de samenleving. Deze waarden zijn persoonlijk, maar collectief vormen ze publieke waarden. Een veilige en schone stad, toegankelijk onderwijs, goede informatievoorziening, maar bijvoorbeeld ook een goed georganiseerde overheid of kunsten en theater die je wereldbeeld vergroten; het zijn allemaal redenen om actief te zijn in de publieke sector.
In de wetenschap dat de samenleving publieke waarde steeds meer ziet als particulier belang −de burger als consument−, willen we betekenis geven aan het publieke domein en de diensten daarbinnen. Met een bestendige waarde en een wendbare organisatie.
In deze praktische post-hbo opleiding Bestuurskunde en Publiek management van ca. 10 maanden (exclusief vakanties) ga je in wekelijkse bijeenkomsten aan de slag met de volgende modules:
In elke module is ook nadrukkelijke aandacht voor diversiteit en inclusie.
Post-hbo Bestuurskunde en Publiek management is een opleiding met een praktisch karakter. Je leert van en met elkaar en je wordt geïnspireerd door de docenten: professionals met ervaring in zowel het publieke als private domein. Het resultaat is een inclusieve, praktische, strategische en bedrijfsmatige benadering van het publieke domein en de veranderingen die daarin nodig zijn.
De opleiding Bestuurskunde en Publiek management leent zich ook uitstekend als basis voor een incompany- en/of maatwerktraject. Opleidingsadviseur Saskia Dekker adviseert je graag via T: 06 2111 5434 of E: saskia.dekker@inholland.nl
Strategie in het publieke domein speelt zich af in een complex krachtenveld, met tal van betrokken actoren. Leidinggevenden in de publieke sector hebben daarbij continu te maken met publieke waarden die op gespannen voet met elkaar kunnen staan. Klassieke publieke waarden als transparantie, zorgvuldigheid en rechtmatigheid, maar ook bedrijfsmatige publieke waarden als effectiviteit en efficiency. En op veerkracht gerichte waarden als robuustheid en flexibiliteit. Dilemma’s en spanningen die groter worden, naarmate opgaven in de samenleving complexer worden en ontwikkelingen zich sneller voordoen, met onzekerheid tot gevolg. Dit is het speelveld van strategisch management, waar verandering en verandermanagement vandaag de dag als vanzelfsprekend bij hoort.
Je gaat aan de slag met onderwerpen als:
De module Publiek management en verandering kent 9 bijeenkomsten van 3 uur en wordt afgesloten met een strategische analyse (paper) van de eigen organisatie.
Grote opgaven vragen om effectieve samenwerking, maar complexe opgaven kunnen soms door verschillende belangen niet altijd even eenvoudig samen worden opgelost. Begrip en inzicht in die belangen en oog voor de onderlinge relaties kunnen met de juiste handvatten en aanpak leiden tot het succesvol activeren, mobiliseren en verbinden van mensen en organisaties aan de opgaven waar organisaties in het publieke domein voor staan.
Je gaat aan de slag met onderwerpen als:
De module Netwerkmanagement en co-creatie kent 9 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met de uitwerking van een eigen case.
Hoe kun je door de gerichte inzet van marketing, mensen (HR) en finance nog meer publieke waarde creëren? Dat is het vraagstuk in deze module. Hierbij beschouw je integraal de publieke opdracht van je organisatie. Door inzichten in marketing en communicatie, HRM en organisatieontwikkeling, maar ook met financiële instrumenten, ga je beoordelen waar de waardecreatie zit, kwalitatief en kwantitatief.
Voor commerciële organisaties lijkt het (en is het ook vaak) makkelijker om de maatschappelijke relevantie te vergroten dan voor publieke instellingen om hun ‘publiek’ te overtuigen van het belang en de relevantie van hun diensten. Juist daarom dienen we voor het versterken van het publieke domein nadrukkelijker in te zetten op waardecreatie. Niet door meer ‘commercieel’ te worden, maar door de ontwikkeling en inzet van meer creativiteit en innovatie.
Je gaat aan de slag met onderwerpen als:
De module Waardecreatie kent 10 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met de uitwerking van een individueel op zichzelf staande paper waarin je integraal de publieke opdracht beschouwt en je de waardecreatie op kwantitatieve variabelen beoordeelt.
Je wordt uitgedaagd om jouw persoonlijke leiderschapscapaciteiten en -stijlen verder te onderzoeken en te ontwikkelen. In deze module maken we gebruik van het Insights Discovery-kleurenmodel. Door kennis te maken met je persoonlijke voorkeuren en motieven en de impact die je hebt op anderen, dan wel kunt creëren voor jezelf, ontstaat ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap.
Je gaat aan de slag met onderwerpen als:
De 6 fysieke lessen van deze module zijn samengevoegd in 3 bijeenkomsten van een volledige dag. Voorafgaand is er 1 online zelfstudieles, waarin je achtergrondinformatie over de methodiek vindt en zelf de Insights Discovery vragenlijst gaat invullen. Er zijn voldoende rustweken tussendoor, waarin je jezelf kunt inlezen en werken aan de opdrachten. Tijdens de module werk je aan een Persoonlijk Ontwikkel Plan, waarin ontwikkelpunten op zowel persoonlijk vlak als teamniveau worden meegenomen.
Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.
Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.
Download brochure
Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!