Opleiding Bestuurskunde en Publiek management

Resultaat opleiding Bestuurskunde en Publiek management

Na positieve afronding van deze opleiding ontvang je het post-hbo diploma Bestuurskunde en Publiek management van Inholland Academy.

Leeruitkomsten

Onze leeruitkomsten beschrijven het eindniveau dat jij moet weten, begrijpen en/of toepassen om de opleiding succesvol af te ronden.

Module 1: Publiek management en verandering

  • Om tot strategievorming te komen binnen de publieke sector, pas je de elementen van een businessmodel in verschillende situaties en in de brede context van een publieke organisatie toe, zowel in samenhang als specifiek op onderdelen. Hierbij toon je aan dat je in staat bent om tot andere, vaak (ver)nieuwe(nde) veranderperspectieven te komen door op een andere manier naar je organisatie te kijken (meer naar het geheel dan naar de losse onderdelen).
  • Je bent in staat om strategische kernpunten, samenwerkingen en uitdagingen binnen een publieke organisatie te analyseren, te beoordelen en te vertalen naar oplossingen. Hierbij herken en ontwikkel je waardepropositie(s) en manieren om publieke waarde te realiseren in de strategische context van ‘markt’ en concurrentie.
  • Om complexe problemen op een creatieve manier op te lossen, beheers je de principes van Design Thinking en ben je in staat om deze toe te passen in je eigen werkveld of op specifiek terrein of probleemgebied.
  • Je weet hoe je een strategie/veranderkundig implementatietraject planmatig uitrolt en benoemt kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren op basis waarvan de voortgang van het strategische planvormingsproces kan worden gemonitord.

Module 2: Netwerkmanagement en co-creatie

  • Om te komen tot haalbare, realistische oplossingen die breed worden gedragen, heb je laten zien dat je maatschappelijke opgaven kunt definiëren en agenderen vanuit een gedeeld belang, met oog voor minderheidsstandpunten.
  • Je beheerst de vaardigheden om doeltreffende aanpakken te formuleren die de betrokkenheid van actoren vertalen naar blijvende, brede en actieve participatie. Hierbij weet je hoe je belangen en invloeden inzichtelijk maakt, hoe je actief actormanagement toepast en uiteenlopende samenwerkingsverbanden vormgeeft.
  • Je hebt begrip van en ervaring met de toepassing van co-creatie en het Co-Design Canvas in praktijkgerichte situaties.

Module 3: Waardecreatie: marketing, mensen, middelen

  • Om een stevige basis te leggen voor de groei van een merk en publieke waarde, ben je in staat om een optimale en meetbare mix van marketing-, HRM- en financiële instrumenten te bepalen en vorm te geven.
  • Om dit te realiseren heb je begrip van en ervaring met de toepassing binnen het publiek domein van onder meer:
    • Marketing management: om inhoud te geven aan de positionering en verdere ontwikkeling van de (publieke) dienstverlening, kun je een effectieve marketingaanpak voor publieke organisaties bepalen en vormgeven, waaronder het formuleren van aantrekkelijke (marketing)proposities.
    • Human resource management: om de impact van HR op de organisatie te vergroten, ben jij in staat om bestaand HR-beleid, leiderschap en de bijbehorende invloed op motivatie van medewerkers te beoordelen, actuele HR-ontwikkelingen en relevante omgevingsfactoren te doorgronden en op basis hiervan aanpassingen op het gebied van HR te adviseren.
    • Financieel management: om de bijdrage van financieel management aan de strategische doelen van de organisatie te versterken, kun je gefundeerde aanpassingen adviseren, zoals optimalisatie van de P&C-cyclus, kostenbeheersing en risicobeheer. Hiertoe ben je in staat om de belangrijkste financiële overzichten binnen een organisatie te lezen en interpreteren, de vertaalslag te maken naar kritische prestatie-indicatoren en te functioneren als volwaardig gesprekspartner van controller en financieel management.

Module 4: Persoonlijk leiderschap

  • Aan de hand van persoonlijkheidsvoorkeuren (inzichten uit het Insights Discovery-model) leg je een waardevolle basis voor groei en ontwikkeling, zowel op persoonlijk vlak als op teamniveau.
  • Je hebt inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen (voorkeursstijlen en kleuren) en de invloed hiervan op communicatie en relaties. Hierdoor kun je bewustere keuzes maken en je sterke punten benutten. Je stemt je eigen stijl af op die van anderen om te komen tot effectieve communicatie, het verminderen van weerstand en betere (team)prestaties.
  • Je reflecteert op de effectiviteit van je eigen leiderschapsstijl.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven