Leersupervisor

Programma post-hbo Leersupervisor

Dag 1

  • beroepsprofiel van een supervisor en leersupervisor
  • visie op supervisie en de rol van supervisor
  • beroepscontext en werk-/leercontexten van supervisie
  • beleid, organiseren en randvoorwaarden van supervisie
  • supervisie t.o.v. andere begeleidingsvormen
  • supervisie geven terwijl supervisie geven ook het ‘leerobject’ is
  • highlights van de supervisorenopleiding (thema’s) 

Dag 2

  • interactie in leersupervisie
  • omgaan met diversiteit (caleidoscopische benadering)
  • schakelen op vele niveau ’s en  parallel-processen
  • vormen van (tegen-)overdracht, empathie, plek van intuïtie en leermodel zijn als leersupervisor
  • spanningen tussen inbreng van sio’s op santniveau en op sio-niveau
  • begeleiden van en benutten van een groep in supervisie
  • beoordelen in leersupervisie

Dag 3

  • het thema leren, conceptueel en reflecteren
  • begeleiden van leren als hoofdtaak van een supervisor
  • ervaringsleren Korthagen, reflectiespiraal en kernreflectie
  • Boud, Norman, Senge (presence), U-theorie
  • mobiliseren van kennis die er al is
  • omgaan met materiaal van sio’s ( en relatie met materiaal van hun supervisanten), plek van intuïtie, rolmodel zijn als leersupervisor

Dag 4

  • methodische varianten/repertoire aan werkvormen gevoel-proces
  • ‘organiserende principes’
  • verschillende benaderingen (zoals narratieve benadering, systemische benadering, presentiebenadering, contextuele benadering, oplossingsgerichte benadering, focussen)
  • zingevingsvraagstukken (achterliggende kaders, opvattingen en visie)
  • afstemming van benadering op de doelgroep van sio en van diens santen 

Dag 5

  • afsluitende toets besprekingen en beoordelingen
  • certificering/afronding

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven