Supervisiekunde en Erkend coach: gecombineerde opleiding

Programma opleiding Supervisiekunde en Erkend coach

De gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach bestaat uit onderstaande onderdelen:

  • Basisrepertoire van de professioneel begeleider (MDS 1)
  • Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MDS 2)
  • Verdieping begeleidingsrepertoire voor de supervisor (MDS 3)
  • Leersupervisie en supervisie over coaching

Opbouw van de opleiding Supervisiekunde en Erkend coach

Basisrepertoire van de professioneel begeleider (MDS 1)

Basisrepertoire van de professioneel begeleider (MDS 1)

Omvang: 16 dagdelen

In MDS 1 staat het basisrepertoire van de professioneel begeleider centraal: van contractering – midden evaluatie – tot afronding. Tijdens de module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • contact maken en vraagverheldering
  • hoe vindt contractering plaats (‘wat gaan we samen doen’)?
  • hoe breng ik fasering aan?
  • hoe stimuleer ik reflectie?
  • hoe begeleid ik ervaringsleren?
  • welke communicatie- en gesprekstechnieken pas ik toe?
  • hoe ondersteun ik dit met passende werkvormen?
  • welke begeleidingsvormen zijn er?
  • solution focus benadering
  • zelfsturing
  • evaluatie en afronding
  • alle basisconcepten die nodig zijn om te kunnen expliciteren en verantwoorden wat je als supervisor doet, komen aan de orde. Het competentieprofiel van de supervisor is daarbij richtinggevend.

Toetsing
MDS 1 wordt afgerond met een procesbeschrijving en reflectie op één afzonderlijk zelf uitgevoerd begeleidingsgesprek. De deelnemer beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen in dit gesprek. Het gaat om beschrijving van het concrete handelen als coach en een vakinhoudelijke reflectie daarop met behulp van vaktheorie. 

Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MDS 2)

Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MDS 2)

Omvang: 16 dagdelen

In MDS 2 ga je je eigen begeleidingsstijl verder ontwikkelen en expliciteren en geef je vorm aan je verdere professionele ontwikkeling als professioneel begeleider.

Er vindt uitbreiding en verdieping plaats op onderwerpen uit MDS 1. Er wordt aandacht besteed aan resultaatgerichtheid en contextsensitiviteit. Je ontwikkelt oog voor het aspect van diversiteit. Je leert omgaan met verschillende spanningsvelden. Ook breidt je jouw begeleidingsrepertoire uit met diverse methoden en technieken, b.v. solution focus en provocatief begeleiden.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • diversiteit onderkennen en benutten
  • uitbreiden werkvormen
  • omgaan met spanningsvelden
  • context verdiepen: diverse factoren betrekken;
  • context gebruiken als leeromgeving
  • krachtige leeromgeving bewerkstelligen
  • zelfsturing op proces en leren
  • groepsdynamiek
  • eigen stijl expliciteren en onderbouwen
  • intervisie
  • werken met beroepscodes
  • ontwikkelingen vakgebied
  • verder professionele ontwikkeling vormgeven

Toetsing MDS 2
MDS 2 wordt afgerond met een procesbeschrijving van een zelf uitgevoerde reeks van begeleidingsgesprekken. Je beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen binnen het proces van deze reeks gesprekken. Het gaat om beschrijving van jouw concrete handelen als supervisor en een vakinhoudelijke reflectie daarop, aan de hand van alle aspecten van het competentieprofiel.

Verdieping begeleidingsrepertoire voor de supervisor (MDS 3)

Verdieping begeleidingsrepertoire voor de supervisor (MDS 3)

Omvang: 16 dagdelen

In MDS 3 staat de verdieping in het begeleidingsrepertoire van supervisie centraal. Daarbij komen een aantal aspecten van de ‘grondhouding’ van een supervisor aan de orde en vooral de manier waarop die aspecten van het vak van supervisor door iedere deelnemer persoonlijk worden vormgegeven. De eigen bewuste en onbewuste sturings-principes in het begeleiden worden geëxpliciteerd. Aandacht krijgt o.a. relationele fenomenen als afstand en nabijheid. Verbaal en non-verbaal, waarden en normen. Omgaan met diversiteit en socialisatie zijn thema’s. Specifiek onderdeel is ook het focussen als manier van systematisch aandacht schenken aan lichamelijke gewaarwording als bron van betekenisgeving en die te kunnen benutten in het begeleiden.

De volgende onderdelen komen aan de orde:

  • grondhouding focussen
  • relationele aspecten van supervisie
  • werkvormen in supervisie
  • omgaan met schriftelijke reflectie
  • waarden, normen en ethisch handelen
  • groepssupervisie
  • werken met beroepsprofiel
  • stromingen in supervisie
  • organiserende principes
  • intervisie
  • onderzoeksvaardigheden
  • ontwikkelingen vakgebied
  • contexten van supervisie: organisatie- en beleidsvraagstukken rond supervisie
  • supervisie en andere begeleidingsvormen

Toetsing MDS 3
MDS 3 wordt afgesloten met een werkstuk, dat voldoet aan de normen die de LVSC daaraan stelt: een thema uit de supervisiekunde verbinden aan eigen praktijk als supervisor-in-opleiding. Het paper gaat over een relevant thema op het domein van supervisiekunde, waarin de deelnemer zijn/haar eigen supervisiepraktijk en theorie supervisiekunde met elkaar verbindt, inclusief een zelfbeoordeling als supervisor in opleiding, aan de hand van de competentie-aspecten van een supervisor.

Leersupervisie en supervisie over coaching

Leersupervisie en supervisie over coaching

In deze opleiding geef je minimaal 20 uur coaching in de praktijk en geef je minimaal twee - als supervisor-in-opleiding (sio) zelf te geven – reeksen supervisie, elk van minimaal 12 tot liefst 15 bijeenkomsten.

Deze leerpraktijken moeten bij de aanvang van de opleiding door de deelnemer bij de opleiders ter goedkeuring worden voorgelegd en dienen rond de aanvang van de opleiding te starten. Van de deelnemer wordt verwacht dat hij/zij zelf zorg draagt voor het organiseren van de eigen leerpraktijk.

Over deze leerpraktijk krijg je 15 bijeenkomsten supervisie. Deze supervisie wordt gegeven door LVSC geregistreerde leersupervisoren. Supervisie vindt groepsgewijs plaats (in groepjes van maximaal drie) en dit biedt je de gelegenheid tot intensieve reflectie op het eigen functioneren en ontwikkelen in de rol van professioneel begeleider. In de supervisie staat de vraag ‘hoe doe ik het?' centraal. Dit wordt aangevuld met twee bijeenkomsten intervisie met je eigen groepje.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven