Docent Tim Langen heeft veel ervaring opgedaan in het leidinggeven en coachen van digital marketing teams bij Bol.com en KPN. Momenteel is hij Marketing Director bij HelloFresh Benelux. Zijn specialiteiten zijn o.a. (digital) marketing, marketing tech en productmanagement. Lees hieronder zijn blog over de kansen van marketing tech & automation voor jou en je organisatie!
Tim: “De grootste uitdagingen voor marketeers komen zeker in 2023 en 2024 voort uit de huidige onzekerheid in de economie. Veel bedrijven zullen het zwaarder krijgen aan de opbrengstenkant en dus waar mogelijk kosten willen besparen.
Als leidinggevende krijg je dan al snel de vraag of je niet wat marketingbudget kunt ‘doorschuiven’ naar volgend jaar. Oftewel bezuinigen op die brandingcampagne en of je ook even 25% minder aan Google wilt spenderen. Je sputtert nog even tegen, roept iets over lange termijn-investeren en een hypotheek op de toekomst. Maar het heeft geen zin, je moet bezuinigen en toch resultaten blijven behalen. Klinkt dit herkenbaar?
Hoe ga jij als (eind)verantwoordelijke voor marketing zorgen voor het realiseren van het ‘managementtarget’ en tegelijkertijd wel alle KPI’s in het groen houden? Onmogelijk? Natuurlijk niet, waar een wil is, is een weg hoor je de grote baas fluisteren... Maar dan moet je wel weten hoe en waar je kunt optimaliseren.
Er zijn 5 voor de hand liggende gebieden waarin dit kan:
Laten we inzoomen op de eerste drie: beter prioriteren, minder ‘paid' media en meer data & analytics. Hoe? 30 jaar geleden waren je opties veel beperkter dan nu: digitalisering en automatisering bieden enorm veel kansen voor bedrijven. 5 tot 10% extra omzet (bron: McKinsey 2018) is binnen handbereik, alleen al door data en analytics te professionaliseren. En als je dan weet dat maar 40% van de bedrijven hun marketing baseren op ‘data’ (bron: DDMA onderzoek 2022), dan liggen er kansen. Maar het is niet eenvoudig.
Maak vandaag alvast een start: breng je speelveld in kaart in 3 stappen: er is namelijk nogal wat veranderd:
Veel succes!"
Tim Langen
docent Digital Marketing: AI, Tech en Automation
Marketing Director bij HelloFresh Benelux
Interesse in deze module? Vraag een gratis brochure aan.
Bekijk de module-informatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.
Download brochure
Is dit de module voor jou? Schrijf je nu in!