
Marketing automation is een technologie die ervoor zorgt dat marketingactiviteiten en -processen geautomatiseerd en in veel gevallen gepersonaliseerd plaatsvinden. Voorbeelden hiervan zijn e-mailmarketing, leadopvolging, klantsegmentatie, social media- en campagnebeheer. Door marketing- en salesactiviteiten te automatiseren, kunnen bedrijven efficiënter werken en gepersonaliseerde en gerichte marketingberichten aan potentials en klanten sturen. Dit alles met als doel om een hogere betrokkenheid, conversie, afzet of omzet te behalen.
Het proces van marketing automation kan worden samengevat in de volgende stappen:
Ja, marketing automation wordt steeds vaker gebruikt. Bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren en van diverse omvang zijn steeds beter in staat om data uit verschillende bronnen te verzamelen, te analyseren en vervolgens slim te benutten om concurrentievoordeel te behalen. Marketing automation is daarvoor bij uitstek een waardevol hulpmiddel.
Ben je overtuigd van de grote mogelijkheden van marketing automation voor jouw organisatie, maar mis je overzicht en begrip van het (digitale) speelveld dat zo snel verandert, niet alleen op strategisch, maar zeker ook op technisch vlak? Een zeer geschikte scholing om jezelf te professionaliseren op het gebied van marketing automation is de post-hbo module Digital Marketing: AI, Tech en Automation van Inholland Academy.
Tijdens deze praktijkgerichte module maak je kennis met o.a. de kansen, kosten en baten van marketing automation, de nieuwste digitale marketingstrategieën en stormachtige ontwikkelingen als AI en ChatGPT. Na afloop heb je grip gekregen op de kansen van marketing automation en kun je jouw organisatie - onderbouwd met een businesscase en solide verhaal - adviseren en overtuigen om de juiste stappen hierin te zetten.
Nieuwsgierig? Ontdek de module Digital Marketing: AI, Tech en Automation van Inholland Academy