Opleiding Online marketing en E-commerce

Maak impact met online marketing en e-commerce.

Online marketing opleiding

Veel organisaties staan te springen om (nieuw) online marketing talent.
Word expert in online marketing strategie, online traffic en conversie genereren. Eigenlijk alles wat meetbaar online resultaat oplevert. Van leads, tot likes, van exposure tot sales en activaties. Met een bijzonder pragmatische en hands-on aanpak. Een online marketing opleiding die goed aansluit op de actuele behoeften vanuit de markt.

  • Ervaren praktijkgerichte docenten die het vak kennen als geen ander en staan te popelen om jou te inspireren;
  • Data-driven aanpak waardoor je leert om slim en resultaatgericht te werken, met KPI’s, targets en meetplan;
  • Direct resultaat dankzij het strategisch digitaal marketingplan wat je stap voor stap opbouwt tijdens de opleiding.

De toekomst is online

Jaar in jaar uit stijgt de inzet voor digitale en mobiele media fors. Het is niet voor niks dat organisaties als Bol.com, Coolblue, Zalando en Picnic tot de top-retailers van Nederland behoren. En dat UWV het beroep ‘online marketeer’ voor 2024-2025 opnieuw als kansrijk heeft aangemerkt.

Online marketing biedt de kans om je afzetmarkt te vergroten en, mede dankzij data inzichten, slimmer en effectiever dan je concurrent te zijn.

Wat levert de opleiding Online marketing en E-commerce jou op?

Verhoog je resultaat via het internet met succesvolle online marketing en e-commerce inzet. De praktijkgerichte post-hbo opleiding Online marketing en E-commerce geeft jou de benodigde kennis, handvatten, inzichten en inspiratie om jezelf te ontwikkelen tot een online marketing en e-commerce professional.

Na deze online marketing opleiding weet je hoe je via online marketing de exposure, omzet- en winst van je organisatie of van opdrachtgevers verhoogt, nieuwe klanten bereikt en werft, en bestaande klanten bindt.

Lees meer over de post-hbo opleiding Online marketing en E-commerce

niveau
post-hbo
duur
24 bijeenkomsten in 9 maanden
locatie
5 locaties in de Randstad

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

  Download brochure



Bel of mail opleidingscoördinator Rowena Smit voor algemene vragen over bijvoorbeeld het rooster:

Vraag het Rowena
T: 06 3100 6732
E: mgt.academy@inholland.nl

Persoonlijk opleidingsadvies nodig of maatwerkvragen? Plan een online adviesgesprek met opleidingsadviseur Saskia Dekker:

Vraag het Saskia
T: 06 2111 5434
E: saskia.dekker@inholland.nl

Plan je online adviesgesprek

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven

Veelgestelde vragen over de opleiding Online marketing en E-commerce

Wat leer je tijdens de opleiding Online marketing en E-commerce?

Na het volgen van de opleiding Online marketing en E-commerce weet je hoe je:

  • jouw organisatie- en marketingcommunicatie strategie en doelen realiseert met succesvolle online marketing en e-commerce middelen;
  • (Google) analytics data gebruikt om jouw site en kanalen te meten, analyseren en verbeteren. Dit om effectief om te gaan met tijd en budget;
  • jouw site beter vindbaar maakt in de natuurlijke zoekresultaten van bijvoorbeeld Google met zoekmachine optimalisatie (SEO);
  • zoekmachine adverteren met Google Adwords (SEA) slim opstart, beheert en optimaliseert voor het promoten en verkopen van producten of diensten;
  • social mediamiddelen zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn, Whatsapp en YouTube efficiënt en effectief inzet om producten, diensten en organisatie onder de aandacht te brengen en te verkopen;
  • conversiepsychologie inzet om te werven, helpen, binden en verleiden op jouw site, via social media en andere online kanalen;
  • e-mailmarketing en marketing automation resultaatgericht inzet voor klantwerving, klantbehoud en omzet- en winstverhoging;
  • gewenste resultaten uit jouw website kunt halen door middel van conversie optimalisatie en usability;
  • op de hoogte blijft van trends en inspeelt op juridische zaken op online gebied;
  • …..en meer!

Helpt de opleiding jou om door te groeien naar een functie in online marketing of e-commerce?

Dankzij de kennis en vaardigheden die je opdoet tijdens de opleiding Online marketing en E-commerce, kun je na afloop bijvoorbeeld aan de slag als:

  • online marketeer/digital marketeer
  • traffic marketeer
  • online conversiemarketeer
  • e-commerce specialist
  • social media specialist

Je bent je daarbij bewust geworden van het ‘speelveld’ waarin je opereert, vanuit intern en extern perspectief. Je hebt een stevige basiskennis van de belangrijkste instrumenten waarmee je de digitale funnel kunt vullen. Daarbij beschik je over de handvatten om meer conversie uit dit online bezoek te halen. Je werkt resultaatgericht en baseert beslissingen waar mogelijk op data. Verder heb je jezelf ontwikkeld tot veelzijdige gesprekspartner op het gebied van online marketing.

Hoe wordt de opleiding vormgegeven en is er een balans tussen theorie en praktijk?

De avondopleiding Online marketing en E-commerce bestaat uit 24 lessen waarin je praktisch aan de slag gaat met resultaatgerichte online marketing en e-commerce. Doel: jouw eigen organisatiestrategie en -doelen realiseren. Denk bijvoorbeeld aan omzet en -winstverhoging, klantwerving, klantbeleving, klantbehoud of optimaliseren van jouw digitale dienstverlening als non-profitorganisatie.

De opleiding is zo opgebouwd:

  • Voorbereidingsopdracht (online)
    Zelfstudie module waarin je jezelf via handleidingen en instructies klaarstoomt voor de start van deze opleiding.
  • Module 1: Online marketingstrategie (7 lessen)
    Focus op dé essentials, hoe voeg je waarde toe voor jouw klanten?
  • Module 2: Online traffic (9 lessen)
    Hoe trek je via online kanalen meer relevant bezoek aan?
  • Module 3: Online conversie-optimalisatie (8 lessen)
    Hoe haal je meer resultaat uit hetzelfde bezoek en de eigen kanalen?

Tijdens de opleiding krijg je de benodigde theorie aangereikt, waarmee je eenvoudig de koppeling naar je eigen organisatie en case maakt. Samen met je mededeelnemers onderzoek en stuur je op het realiseren van jouw eigen strategie en doelen. Uiteraard onder begeleiding van ervaren online marketing en e-commerce specialisten.

Na het afronden van de opleiding heb je een strategisch digitaal marketingplan ontwikkeld voor jouw werkgever, opdrachtgever of eigen bedrijf.

Ontvang je na afloop van de opleiding een certificaat of diploma in online marketing en e-commerce?

Ja, nadat je deze opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het post-hbo diploma Online Marketing en E-commerce van Inholland Academy.

Kun je de opleiding goed naast je werk volgen en hoe flexibel is de studielast?

Ja, uiteraard vraagt het volgen van een opleiding naast je werk veel tijd en energie, maar het is goed mogelijk. 

Je begint met een online zelfstudie module waarin je jezelf via handleidingen en instructies klaarstoomt voor de start van deze opleiding. Daarna komen onderstaande modules aan bod:

  • Module 1: Online marketingstrategie (7 lessen)
  • Module 2: Online traffic (9 lessen)
  • Module 3: Online conversie-optimalisatie (8 lessen)

In totaal volg je 24 bijeenkomsten in ca. 9 maanden (van 18:30 - 21:30 uur). De totale studiebelasting van de opleiding Online marketing en E-commerce bedraagt ca. 145 uur (ca. 5-6 uur per les), dit is inclusief contacturen, voorbereiding, uitvoering en opdrachten.

Twijfel je of je dit wel kunt combineren met jouw drukke baan, gezin en sociale leven? Wij helpen jou graag verder op weg met 5 handige tips.