Vera van der Sar begon haar loopbaan als leerkracht in 2004, na haar opleiding aan de pabo. Ze zette zich veertien jaar in voor een basisschool in de Haagse Schilderswijk en besloot zich toen op de beleidsmatige kant van het onderwijs te richten. Zo koos ze voor de opleiding Schoolleider Basisbekwaam, waarna Schoolleider Vakbekwaam en de Master Educational Leadership volgden. Dit maakt Vera tot een inspirerend voorbeeld van een leven lang ontwikkelen. Momenteel heeft ze al zes jaar ervaring als schoolleider.
“Als leerkracht is het jouw taak om kinderen te helpen groeien en bloeien, waarbij je het beste in hen naar boven probeert te halen en ze de nodige liefde en aandacht geeft. Vooral in de wijken waar ik werkzaam was, is dat van essentieel belang. Als schoolleider verschuift mijn rol; nu richt ik mij op de ontwikkeling van professionals en probeer ik hen in hun kracht te zetten zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen en alle middelen hebben om kinderen te ondersteunen. Beginnende leerkrachten kunnen soms onzeker zijn, zeker als ze eerder zijn vastgelopen. Het geeft mij als schoolleider energie als ik zie dat ze uiteindelijk stevig voor de klas te staan.
Tijdens de opleiding Schoolleider Basisbekwaam maakte ik een enorme ontwikkeling door. Als leerkracht kijk je naar je eigen klas, maar tijdens de opleiding leer je vanuit een helikopterview naar het onderwijs kijken. Het kan best een zwaar traject zijn, zeker voor beginnende schoolleiders. Als je goed kunt plannen en organiseren, dan is het te doen en je kunt er veel uithalen. De persoonlijke coaching tijdens de opleiding helpt je bijvoorbeeld echt verder. Ook het contact met mededeelnemers is waardevol. Ik ervaarde het als heel nuttig om iedere twee weken bij elkaar te zitten en je vraagstukken met elkaar te bespreken. Tijdens je opleiding bouw je ook een netwerk op. Ik spreek nog regelmatig af met een aantal mededeelnemers uit deze periode.
Direct na de opleiding Schoolleider Basisbekwaam begon ik aan de opleiding Vakbekwaam. Ik ben geen stilzitter en wil graag vooruit. Dat de school waar ik werkte met veel uitdagingen te maken had, maakte de timing gunstig. Daardoor was het extra waardevol om met mijn mededeelnemers over mijn eigen praktijk te sparren. Je gaat zo’n traject in met een groep mensen, samen kijk je onder andere naar de visie en schoolplannen van jouw school en zo ontwikkel je je eigen visie op het onderwijs.
Drie jaar na het afronden van de opleiding Schoolleider Vakbekwaam begon ik aan de Master Educational Leadership. Ik zocht meer theoretische kennis en wilde me verdiepen in organisatie en veranderstructuren. Tijdens deze master leer je ook meer over theoretische achtergronden, onderzoek doen en het correct toepassen van de APA-regels. De lesstof is praktijkgericht, je maakt bijvoorbeeld een netwerkanalyse en onderzoekt demografische veranderingen en trends die in jouw wijk spelen. Door datagericht onderzoek te doen en theoretische bronnen te raadplegen, vergroot je je kennis, ook over je eigen school.
Bij alle opleidingen merkte ik dat de docenten echt persoonlijke aandacht voor hun deelnemers hebben, ze staan altijd klaar om je te helpen en begeleiden. Toen ik aan mijn onderzoek begon, liep ik tegen wat problemen aan en ging ik aan mijzelf twijfelen. Dankzij de persoonlijke aandacht van een docent en de vragen die zij stelde kreeg ik weer vertrouwen in mezelf.”
Vera van der Sar
deelnemer opleidingen Schoolleider Basisbekwaam, Schoolleider Vakbekwaam en Master Educational Leadership