
De opleiding Gedragsspecialist bestaat uit vier modules. Een schriftelijke opdracht, waarin je je eigen praktijk aan de geleerde theorie kunt koppelen, is onderdeel van elke module.
De module start met een analyse van het begrip 'problematische opvoedingssituatie', die gezien dient te worden als een opvoedingsimpasse. Er wordt geanalyseerd welke factoren een belangrijke rol spelen in opvoedingssituaties en opvoedingsrelaties. Verschillende theoretische modellen die ten grondslag liggen aan orthopedagogisch handelen worden bestudeerd en aan de hand van eigen casuïstiek ga je deze modellen toepassen.
Wat komt aan bod?
De module Orthopedagogisch handelen kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een inleveropdracht.
Tijdens deze module leer je hoe een benadering via interactie invloed heeft op het gedrag. Gedrag is menselijk handelen dat we kunnen waarnemen. Het ontstaat als reactie op dat wat er in de omgeving gebeurt en het is ook weer de aanleiding tot gedrag van anderen. In de klas betekent dit dat het gedrag van anderen, niet in de laatste plaats het gedrag van de leerkracht, van invloed is op het gedrag van de leerlingen.
Wanneer de leerling en de leerkracht in een negatief patroon van gedragingen verzeild geraakt zijn, is de cirkel vaak vicieus. Als de leerkracht zich zo’n patroon bewust wordt en begrijpt hoe dit in stand wordt gehouden heeft hij de keuze om iets aan het eigen gedrag te veranderen waardoor het gedrag van de leerling ook kan veranderen.
Wat komt aan bod?
De module Benadering via interactie kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een inleveropdracht.
Je leert tijdens deze module meer over preventie en signalering van probleemgedrag. Je leert signaleringsinstrumenten, observatiemethoden en gedragsvragenlijsten in te zetten. Ook worden er handvaten aangereikt om resultaten van signalering en diagnosticeren om te zetten in planmatige gedragsbeïnvloeding.
Wat komt aan bod?
De module Planmatig omgaan met probleemgedrag in de groep kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een inleveropdracht.
In deze module zoomen we in op de kindfactoren en omgevingsfactoren die mogelijk een rol spelen bij het veroorzaken en in stand houden van problematisch gedrag van een kind. Je onderzoekt verschillende beelden die de classificerende diagnostiek hanteert om kinderen te diagnosticeren. Daarnaast gaan we in op factoren in de thuissituatie van het kind die invloed kunnen hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Wat komt aan bod?
De module Kind en omgeving kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een interactieve workshop.
Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.
Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.
Download brochure
Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!