Opleiding Gedragsspecialist post-hbo

Programma post-hbo Gedragsspecialist

De opleiding Gedragsspecialist bestaat uit vier modules. Een schriftelijke opdracht, waarin je je eigen praktijk aan de geleerde theorie kunt koppelen, is onderdeel van elke module.

Opbouw van de opleiding Gedragsspecialist

Module 1: Orthopedagogisch handelen

Module 1: Orthopedagogisch handelen

De module start met een analyse van het begrip 'problematische opvoedingssituatie', die gezien dient te worden als een opvoedingsimpasse. Er wordt geanalyseerd welke factoren een belangrijke rol spelen in opvoedingssituaties en opvoedingsrelaties. Verschillende theoretische modellen die ten grondslag liggen aan orthopedagogisch handelen worden bestudeerd en aan de hand van eigen casuïstiek ga je deze modellen toepassen.

Wat komt aan bod?

  • gedrag, probleemgedrag, opvoeden, ontwikkelingstaken, problematische opvoedingssituaties
  • een helikopterview: het hanteren van verschillende verklaringsmodellen voor gedrag
  • de rol van de leerkracht, pedagogisch klimaat
  • relatie, competentie en autonomie
  • mentale modellen
  • handelingsgerichte diagnostiek

De module Orthopedagogisch handelen kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een inleveropdracht.

Module 2: Benadering via interactie

Module 2: Benadering via interactie

Tijdens deze module leer je hoe een benadering via interactie invloed heeft op het gedrag. Gedrag is menselijk handelen dat we kunnen waarnemen. Het ontstaat als reactie op dat wat er in de omgeving gebeurt en het is ook weer de aanleiding tot gedrag van anderen. In de klas betekent dit dat het gedrag van anderen, niet in de laatste plaats het gedrag van de leerkracht, van invloed is op het gedrag van de leerlingen.

Wanneer de leerling en de leerkracht in een negatief patroon van gedragingen verzeild geraakt zijn, is de cirkel vaak vicieus. Als de leerkracht zich zo’n patroon bewust wordt en begrijpt hoe dit in stand wordt gehouden heeft hij de keuze om iets aan het eigen gedrag te veranderen waardoor het gedrag van de leerling ook kan veranderen.

Wat komt aan bod?

  • interactieanalyse bij probleemgedrag
  • zelfbeeld en zelfvertrouwen
  • sociale ondersteuning in de praktijk:
    • sensitief en responsief zijn
    • affectie, informatie en gedragsregulatie
    • de Roos van Leary
    • de interactiewijzer: de leerling in relatie tot anderen en jou
  • praten met leerlingen: actief luisteren, vragen stellen, de ik-boodschap en metacommunicatie

De module Benadering via interactie kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een inleveropdracht.

Module 3: Planmatig omgaan met probleemgedrag in de groep

Module 3: Planmatig omgaan met probleemgedrag in de groep

Je leert tijdens deze module meer over preventie en signalering van probleemgedrag. Je leert signaleringsinstrumenten, observatiemethoden en gedragsvragenlijsten in te zetten. Ook worden er handvaten aangereikt om resultaten van signalering en diagnosticeren om te zetten in planmatige gedragsbeïnvloeding. 

Wat komt aan bod?

  • signaleren en observeren
  • registreren
  • pedagogisch leerlingvolgsysteem
  • groepsplan
  • gedragstheoretische benadering: ABC schema bij probleemgedrag
  • beïnvloeden van probleemgedrag
  • sociaal emotionele ontwikkeling, kaders en methodieken, trainen van sociale vaardigheden

De module Planmatig omgaan met probleemgedrag in de groep kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een inleveropdracht.

Module 4: Kind en omgeving

Module 4: Kind en omgeving

In deze module zoomen we in op de kindfactoren en omgevingsfactoren die mogelijk een rol spelen bij het veroorzaken en in stand houden van problematisch gedrag van een kind. Je onderzoekt verschillende beelden die de classificerende diagnostiek hanteert om kinderen te diagnosticeren. Daarnaast gaan we in op factoren in de thuissituatie van het kind die invloed kunnen hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Wat komt aan bod?

  • invloed van kind kenmerken op gedrag
  • verkenning van ‘beelden’: adhd, pdd-nos, etc.
  • rol van ouders en andere omgevingsfactoren
  • netwerk in en rond school
  • communiceren met ouders

De module Kind en omgeving kent 6 bijeenkomsten. De module wordt afgesloten met een interactieve workshop.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven