Inholland Academy richt zich met zijn aanbod voor de werkende professional met name op formele scholing. Dit is een vorm van georganiseerd leren waar meestal een certificaat of diploma mee behaald kan worden. Toch wordt het onderscheid tussen formeel en non-formeel/informeel leren steeds kleiner. Er is steeds meer sprake van flexibel leren en in onze opleidingen staat de werkpraktijk altijd centraal. Dit is nodig om de transfer van theorie naar de praktijk te kunnen maken.
Lees hieronder de uitgebreide uitleg van onderwijskundige Katrien Zuininga, Specialist Leren & Ontwikkelen bij Inholland Academy, over het ontwikkelen van een leercultuur in organisaties.
De werkpraktijk kan ook helpen om het leren een vanzelfsprekendheid te laten zijn in de organisatie. Op dat moment wordt gesproken van een positieve leercultuur. Een leercultuur kan worden begrepen als een gemeenschappelijk en dynamisch systeem van fundamentele aannames, waarden en normen, die de richting bepalen van het leerproces binnen een organisatie (Heijboer, 2013). Zo’n positieve leercultuur is voor een organisatie belangrijk, omdat het een voorspeller is voor innovatief gedrag en prestaties. Het kan hiermee aanzienlijke verbeteringen opleveren in de ontwikkeling en verkoop van producten en diensten. Het ontwikkelen van een positieve leercultuur is voor medewerkers belangrijk om duurzaam inzetbaar te blijven.
Wil je inzicht krijgen in de leercultuur binnen jouw organisatie? Deze vragenlijst helpt hierbij en geeft handvatten voor verbetering op dit gebied.
Samen met partners Huis van het Werk, Horizon College en STAN-partners is Inholland Academy betrokken bij het stimuleren van een leercultuur bij organisaties in regio Noord-Holland Noord. Dit traject is mede mogelijk gemaakt door de SLIM-regeling van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die het leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen wil stimuleren.
Op donderdag 7 februari 2024 presenteerden we de video’s die zijn ontwikkeld in dit project. Bij het ontwikkelen van deze video’s vroegen we de aangesloten partners van Huis van het Werk hoe zij werken aan een positieve leercultuur. Hierbij keken we naar de zes leercultuurdragers die beschreven worden in het artikel: 'Leercultuur in het mkb: geen luxe maar noodzaak (Korevaar et al., 2020)'. De leercultuurdragers beschrijven de kenmerken die een leercultuur in organisaties bevorderen, zie hiervoor het leercultuurmodel hieronder. Voor meer achtergrondinformatie is het aan te raden het volledige artikel te lezen.
Leercultuurmodel voor het mkb (Korevaar et al., 2020)
Katrien Zuininga MSc
Onderwijskundige en Specialist Leren & Ontwikkelen bij Inholland Academy
Een leercultuur kan worden begrepen als een gemeenschappelijk en dynamisch systeem van fundamentele aannames, waarden en normen, die de richting bepalen van het leerproces binnen een organisatie (Heijboer, 2013).
Een goede leercultuur is een werkomgeving waarin continu leren en ontwikkelen wordt aangemoedigd en ondersteund op een manier die voor alle betrokkenen waardevol en motiverend is. Kenmerken van een goede leercultuur zijn:
Een goede leercultuur is voor een organisatie belangrijk, omdat het een voorspeller is voor innovatief gedrag en prestaties. Het kan hiermee aanzienlijke verbeteringen opleveren in de ontwikkeling en verkoop van producten en diensten. Het ontwikkelen van een positieve leercultuur is voor medewerkers belangrijk om duurzaam inzetbaar te blijven.
Het Leercultuurmodel voor het mkb (Korevaar et al., 2020) bevat zes leercultuurdragers, waarmee je een leercultuur in jouw organisatie kunt stimuleren:
Een werknemer kan zich zowel via formele als informele leerervaringen ontwikkelen. Hieronder vind je een aantal handige tips: