Leeruitkomsten


Hoe ontwerp je een leerervaring die niet alleen inspireert, maar ook leidt tot duurzame leerresultaten?

Het antwoord op bovenstaande vraagt ligt in het toepassen van 'constructive alignment', een krachtige benadering ontwikkeld door John Biggs (2011). Deze methode helpt opleidingen doelgericht en effectief in te richten, met een sterke focus op samenhang tussen leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing. Door deze samenhang centraal te stellen, verbeter je niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar zorg je er ook voor dat de leerervaring naadloos aansluit op de doelen die je wilt bereiken.

Maar wat zijn leeruitkomsten eigenlijk precies? Hoe pas je deze toe en wat levert het gebruik ervan op? En hoe zit het dan met leerdoelen? Onderwijskundige Katrien Zuininga, Specialist Leren & Ontwikkelen bij Inholland Academy, neemt jou hieronder op uitgebreide wijze mee in het begrip leeruitkomsten.

Wat zijn leeruitkomsten?

Binnen onze post-hbo opleidingen vormen leeruitkomsten het fundament voor het ontwerp. Maar wat zijn leeruitkomsten dan? De NVAO (2019) omschrijft ze als stellingen die beschrijven wat een deelnemer geacht wordt te weten, te begrijpen en te kunnen toepassen na afronding van een leerperiode. Deze leeruitkomsten worden zorgvuldig geformuleerd, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, inzichten van praktijkexperts en input vanuit het werkveld. Ze zijn relevant, actueel en helder voor alle betrokkenen.

Aan welke kwaliteitscriteria moeten leeruitkomsten voldoen?

De NVAO (2019) heeft vastgesteld dat leeruitkomsten aan onderstaande kwaliteitscriteria moeten voldoen:

  1. Leerwegonafhankelijk: ze stellen deelnemers in staat een eigen leerweg te bepalen.
  2. Representatief voor de leerresultaten van de opleiding.
  3. Herkenbaar voor het werkveld.
  4. Specifiek en meetbaar: ze bieden een eenduidig beoordelingskader bij leerwegonafhankelijke toetsing.
  5. Transparant: de relatie tussen leerresultaten, eenheden van leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing is duidelijk.
  6. Samenhangend: ze vormen een samenhangende eenheid en zijn te onderscheiden van andere (eenheden van) leeruitkomsten.
  7. Duurzaam: ze zijn op zo’n manier geformuleerd dat ze een aantal jaren gehanteerd kunnen worden.

Waarom maakt Inholland Academy gebruik van leeruitkomsten?

Voor ons zijn leeruitkomsten de sleutel tot het succes van een post-hbo opleiding. Ze bieden inzicht in wat er aan het einde van de opleiding bereikt moet zijn – voor de lerende, de docent én het werkveld. Door vooraf te bepalen wat het doel is, kun je gerichte keuzes maken voor inhoud en activiteiten die bijdragen aan dat doel. Voor onze deelnemers biedt dit een duidelijk kompas: ze weten precies waar ze naartoe werken. Deze transparantie vergroot hun betrokkenheid en stimuleert een gevoel van verantwoordelijkheid.

Wat zijn voorbeelden van leeruitkomsten?

Hieronder vind je enkele voorbeelden van leeruitkomsten:

  • Uit de post-hbo opleiding Bedrijfskunde
    Je duidt de macro- meso- en micro context van een organisatie. Je (h)erkent strategische kernpunten, marktvoordelen en valkuilen en beheerst verschillende strategische modellen om de koersbepaling in kaart te brengen. Je onderbouwt welke vorm van strategische samenwerking leidt tot verbeterende prestaties en op welke wijze organisaties concurrentievoordeel kunnen realiseren in de hedendaagse economie.
  • Uit de post-hbo opleiding Opleidingskunde
    Je past verschillende methoden voor het evalueren van onderwijsprestaties toe in de eigen werkcontext om de effectiviteit van het onderwijs te meten, te borgen en verbeteringen voor te stellen. 
  • Uit de post-hbo opleiding Praktijkverpleegkundige in het verpleeghuis en de gehandicaptenzorg (VGZ)
    De praktijkverpleegkundige (PVK) ondersteunt met behulp van eHealth en zorgtechnologie, de patiënt gedurende het zorgproces. Ondersteuning kan daarbij gericht zijn op educatie/ voorlichting dan wel het verkrijgen van inzichten in de eigen gezondheid door (zelf)monitoring. Daarnaast draagt de PVK  door het inzetten van eHealth en zorgtechnologie bij aan het vergroten van de zelfregie van de patiënt. Hierbij anticipeert de PVK  snel op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden.   

 

Wat is het verschil tussen leeruitkomsten en leerdoelen?

Een veelgestelde vraag is wat leeruitkomsten onderscheidt van leerdoelen. Het verschil zit in de schaal en het perspectief:

  • Leeruitkomsten beschrijven het grotere geheel, zoals het resultaat van een opleiding of module. Ze zijn altijd gekoppeld aan toetsing en richten zich op concrete resultaten.
  • Leerdoelen richten zich op specifieke onderdelen en zijn gekoppeld aan lessen. Ze beschrijven kleinere, specifieke stappen die bijdragen aan het behalen van de overkoepelende leeruitkomsten.

Met andere woorden: leerdoelen ondersteunen het proces, terwijl leeruitkomsten het eindresultaat omschrijven. Samen vormen ze een complementair geheel dat ervoor zorgt dat elke les en activiteit bijdraagt aan het behalen van de grotere opleidingsdoelen.

Conclusie: leeruitkomsten vormen het fundament van duurzame leerresultaten

Het werken met leeruitkomsten biedt structuur, duidelijkheid en focus binnen een post-hbo opleiding. Het helpt lerenden om beter te begrijpen wat van hen verwacht wordt en maakt het voor docenten mogelijk om inhoud en toetsing nauwkeurig af te stemmen op het einddoel. Door 'constructive alignment' toe te passen, ontstaat een leeromgeving waarin alle onderdelen – leeruitkomsten, activiteiten en toetsing – naadloos op elkaar aansluiten.

Als we het maximale uit onze opleidingen willen halen, is het werken met leeruitkomsten onmisbaar. Het biedt niet alleen de basis voor het opleidingsontwerp, maar ook voor het succes van de lerenden en hun toekomstige bijdrage aan het werkveld. Of het nu gaat om een individuele module of een volledige opleiding, leeruitkomsten zijn hét fundament waarop duurzame leerresultaten worden gebouwd.




Katrien Zuininga MSc

Onderwijskundige en Specialist Leren & Ontwikkelen bij Inholland Academy

Relevante bronnen leeruitkomsten

Veelgestelde vragen over leeruitkomsten

Wat wordt bedoeld met 'constructive alignment'?

Constructive alignment is een methode ontwikkeld door John Biggs (2011). Deze krachtige benadering helpt opleidingen doelgericht en effectief in te richten, met een sterke focus op samenhang tussen leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing. Door deze samenhang centraal te stellen, verbeter je niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar zorg je er ook voor dat de leerervaring naadloos aansluit op de doelen die je wilt bereiken.

Wat zijn leeruitkomsten?

De NVAO (2019) omschrijft leeruitkomsten als stellingen die beschrijven wat een deelnemer geacht wordt te weten, te begrijpen en te kunnen toepassen na afronding van een leerperiode. Deze leeruitkomsten worden zorgvuldig geformuleerd, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, inzichten van praktijkexperts en input vanuit het werkveld. Ze zijn relevant, actueel en helder voor alle betrokkenen.

Aan welke kwaliteitscriteria moeten leeruitkomsten voldoen?

De NVAO (2019) heeft vastgesteld dat leeruitkomsten aan onderstaande kwaliteitscriteria moeten voldoen:

  1. Leerwegonafhankelijk: ze stellen deelnemers in staat een eigen leerweg te bepalen.
  2. Representatief voor de leerresultaten van de opleiding.
  3. Herkenbaar voor het werkveld.
  4. Specifiek en meetbaar: ze bieden een eenduidig beoordelingskader bij leerwegonafhankelijke toetsing.
  5. Transparant: de relatie tussen leerresultaten, eenheden van leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing is duidelijk.
  6. Samenhangend: ze vormen een samenhangende eenheid en zijn te onderscheiden van andere (eenheden van) leeruitkomsten.
  7. Duurzaam: ze zijn op zo’n manier geformuleerd dat ze een aantal jaren gehanteerd kunnen worden.

Waarom maakt Inholland Academy gebruik van leeruitkomsten?

Voor ons zijn leeruitkomsten de sleutel tot het succes van een post-hbo opleiding. Ze bieden inzicht in wat er aan het einde van de opleiding bereikt moet zijn – voor de lerende, de docent én het werkveld. Door vooraf te bepalen wat het doel is, kun je gerichte keuzes maken voor inhoud en activiteiten die bijdragen aan dat doel. Voor deelnemers biedt dit een duidelijk kompas: ze weten precies waar ze naartoe werken. Deze transparantie vergroot hun betrokkenheid en stimuleert een gevoel van verantwoordelijkheid.

Wat zijn voorbeelden van leeruitkomsten?

Hieronder vind je enkele voorbeelden van leeruitkomsten:

  • Uit de post-hbo opleiding Bedrijfskunde
    Je duidt de macro- meso- en micro context van een organisatie. Je (h)erkent strategische kernpunten, marktvoordelen en valkuilen en beheerst verschillende strategische modellen om de koersbepaling in kaart te brengen. Je onderbouwt welke vorm van strategische samenwerking leidt tot verbeterende prestaties en op welke wijze organisaties concurrentievoordeel kunnen realiseren in de hedendaagse economie.
  • Uit de post-hbo opleiding Opleidingskunde
    Je past verschillende methoden voor het evalueren van onderwijsprestaties toe in de eigen werkcontext om de effectiviteit van het onderwijs te meten, te borgen en verbeteringen voor te stellen. 
  • Uit de post-hbo opleiding Praktijkverpleegkundige in het verpleeghuis en de gehandicaptenzorg (VGZ)
    De praktijkverpleegkundige (PVK) ondersteunt met behulp van eHealth en zorgtechnologie, de patiënt gedurende het zorgproces. Ondersteuning kan daarbij gericht zijn op educatie/ voorlichting dan wel het verkrijgen van inzichten in de eigen gezondheid door (zelf)monitoring. Daarnaast draagt de PVK  door het inzetten van eHealth en zorgtechnologie bij aan het vergroten van de zelfregie van de patiënt. Hierbij anticipeert de PVK  snel op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden.   

Wat is het verschil tussen leeruitkomsten en leerdoelen?

Een veelgestelde vraag is wat leeruitkomsten onderscheidt van leerdoelen. Het verschil zit in de schaal en het perspectief:

  • Leeruitkomsten beschrijven het grotere geheel, zoals het resultaat van een opleiding of module. Ze zijn altijd gekoppeld aan toetsing en richten zich op concrete resultaten.
  • Leerdoelen richten zich op specifieke onderdelen en zijn gekoppeld aan lessen. Ze beschrijven kleinere, specifieke stappen die bijdragen aan het behalen van de overkoepelende leeruitkomsten.

Met andere woorden: leerdoelen ondersteunen het proces, terwijl leeruitkomsten het eindresultaat omschrijven. Samen vormen ze een complementair geheel dat ervoor zorgt dat elke les en activiteit bijdraagt aan het behalen van de grotere opleidingsdoelen.

Waarom kies je voor een post-hbo opleiding bij Inholland Academy?

  1. Deelnemers en maatwerkklanten waarderen onze opleidingen met een 9+
  2. Inholland Academy biedt gecertificeerde programma's, het gehele aanbod is CEDEO-erkend
  3. Je krijgt praktijkgericht onderwijs van betrokken en enthousiaste vakdocenten
  4. Wij bieden jou een persoonlijke én flexibele leerreis: kleine groepen, blended onderwijs en modulair aanbod
  5. Jouw netwerk groeit: je ontmoet andere professionals en leert van én met elkaar
  6. We zijn onderdeel van het krachtige kennisinstituut Hogeschool Inholland en maken gebruik van de deskundigheid van lectoraten en onderzoekers
  7. Onze opleidingen bieden we ook op maat aan: incompany of op een van onze locaties

Heb je vragen?

We helpen je graag verder!

Whatsapp
06 1144 9918
Telefoon
088 466 3030