
Onze studenten, docenten en onderzoekers zetten zich dagelijks in voor een wereld waarin we niet alleen nú goed leven, maar waarin ook toekomstige generaties een eerlijke kans krijgen. Ze werken daarom samen met bedrijven en organisaties aan slimme oplossingen die bijdragen aan de transitie naar een duurzame en veerkrachtige samenleving.
Maar hoe pak je dat aan? Hoe combineer je ondernemerschap met maatschappelijke verantwoordelijkheid? Hoe werk je aan een economie waarin we rekening met elkaar houden en de natuur?
We vroegen dit onder andere aan Gerry van Kouwenhoven, associate-lector ‘Investeren in circulaire land- en tuinbouw bij Hogeschool Inholland. Binnen dit lectoraat helpt Gerry (toekomstige) ondernemers door met praktijkgericht onderzoek de transitie te maken naar een circulair businessmodel.
Gerry ziet een verantwoorde economie als noodzaak voor de toekomst. Gerry: "We vragen te veel van onze aarde. Onze productie- en consumptiepatronen hebben ons veel gebracht, maar zijn onhoudbaar voor de toekomst. De leefbaarheid van onze natuurlijke omgeving is aangetast en de ongelijkheid in welvaart, gezondheid en welzijn neemt toe. Daarom is een nieuwe mindset nodig, die niet alleen gericht is op winst en groei, maar ook op duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.
"Studenten kunnen een bijdrage leveren aan een mooiere wereld en dat willen ze ook echt, ze zien dat ze een bijdrage kunnen leveren."
"Ondernemers hoeven dit niet alleen te doen. Innovaties vragen om sterke partnerschappen en een gedeelde verantwoordelijkheid." Ook studenten kunnen bijdragen aan een verantwoorde economie en volgens Gerry zien jongeren die noodzaak zelf ook goed in. ''Studenten kunnen een bijdrage leveren aan een mooiere wereld en dat willen ze ook echt, ze zien dat ze een bijdrage kunnen leveren.''
Door samenwerking en co-creatie binnen een breed ecosysteem kunnen studenten en professionals niet alleen inspelen op de uitdagingen van nu, maar ook bijdragen aan een duurzame samenleving. Zodat we ook in de toekomst studenten worden opgeleid tot professionals die niet alleen ondernemend zijn, maar ook bijdragen aan maatschappelijke en ecologische uitdagingen.” Hierbij wordt er vanuit verschillende opleidingen en expertises naar een vraagstuk gekeken.
Een voorbeeld van zo’n interdisciplinaire aanpak is de ervaring van Stijn van Adrichem, student bij Inholland Delft (opleiding Dier in de Duurzame Samenleving). Samen met studenten van andere opleidingen onderzocht hij tijdens de minor Inholland Impact Makers hoe de volgende generatie boeren het (familie)bedrijf duurzaam de toekomst in kan leiden.
Welke innovaties zijn nodig voor een beter milieu met stikstof, biodiversiteit, goed grondwaterbeheer en CO2-reductie als grootste uitdagingen? Hierbij kijken niet alleen studenten met een frisse blik naar complexe vraagstukken, ook onderzoekers en experts uit de agrarische sector zitten tijdens de minor aan tafel. Zoals landbouwadviseur Maria van Boxtel bijvoorbeeld.
Als partner bij Land & Co, adviseert Maria met het platform Landgilde Nederlandse agrariërs die overwegen hun bedrijf over te dragen. Daarbij kijkt ze vooral naar de duurzaamheidspotentie. De samenwerking tussen externe adviseurs en de onderzoekers van Inholland, in combinatie met de verfrissende inzichten van studenten blijkt een win-winsituatie.
Maria: “Alle partijen vergroten hun netwerk en maken gebruik van elkaars kracht. Soms loop ik tegen een thema aan dat nader onderzoek kan gebruiken. Het is mooi als dat kan worden opgepakt door de lectoren, docent-onderzoekers en studenten.”
Stijn: “Iedereen kijkt vanuit een ander perspectief. Hoe meer informatie uit verschillende hoeken, hoe beter de discussies over welke beweging de sector moet maken om duurzamer te worden.”
"Alle partijen vergroten hun netwerk en maken gebruik van elkaars kracht."
"We willen ondernemerschap en innovatie blijvend stimuleren."
Ook Tijn Visser, docent en leercoach bij de minor Inholland Impact Makers, geeft aan hoe belangrijk het is om interdisciplinair naar complexe vraagstukken te kijken.
Tijn: “Het zijn problemen die niet worden opgelost met een enkele draai aan een knop. Met een programma van kennis-battles, workshops en expertbijeenkomsten halen we de inventiviteit in de studenten naar boven om deze vraagstukken te onderzoeken. Door continu te testen werken ze stapsgewijs naar een eindproduct. Echt toegepaste wetenschap!”
Gerry beaamt deze werkwijze: “Bij Inholland willen we ondernemerschap en innovatie blijvend stimuleren. Juist door samen te werken met studenten, want die stellen spannende vragen en komen met verrassende en nieuwe inzichten. Jongeren kunnen ons goed wakker schudden, zonder dat zij een ballast hebben van ervaringen, daardoor kunnen ze met wilde ideeën komen''
Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.
Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.