'Mooi hoe studenten elkaar meetrekken en iedereen 'aan' gaat'


Herman ten Cate

Herman ten Cate

Met studenten werk maken van hun persoonlijke ontwikkeling, dat doet Herman ten Cate als leercoach en docent Business Studies bij Hogeschool Inholland, met hart en ziel. Om toekomstige professionals zo goed mogelijk voor te bereiden op de sales- en marketingpraktijk.

Inspireren en activeren van teams en mensen

Herman is sinds enkele jaren leercoach en docent , voornamelijk in Diemen, waar hij zelf ooit ook naar school ging, maar soms ook op andere locaties. Daarvoor werkte hij dertig jaar in sales- en marketing, zowel in het bedrijfsleven en als ondernemer. “Daar merkte ik dat inspireren en activeren van teams en mensen mij ontzettend veel energie gaf. Het is mooi om te zien hoe je mensen helpt zich persoonlijk te ontwikkelen en welk effect dat heeft op hun professionaliteit en plezier in werk.” Op een dag zei zijn dochter dat ze haar vader wel voor de klas zag staan. Dus toen hij de Inholland-vacature zag waarin ze docenten Business Studies zochten met een ondernemersachtergrond, dacht hij: ‘schot in de roos’.

'Samen ergens aan bouwen geeft voldoening'

Herman: “Vanaf het begin af aan heb ik me thuis gevoeld bij Inholland, zowel bij de school, de studenten en het team.” Samen ergens aan bouwen maakt hem enthousiast en geeft voldoening. Net als de inzet om het onderwijs zo goed mogelijk te laten aansluiten op wat studenten nodig hebben als toekomstige professionals met zelfvertrouwen. “De samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven nemen toe en we nodigen regelmatig gastsprekers uit om de praktijk binnen de school te krijgen. Met het ontwikkelen van een beroepsproduct zoeken onze studenten oplossingen voor commerciële en maatschappelijke vraagstukken uit de praktijk. Op het gebied van zorg of duurzaamheid bijvoorbeeld. Om tot de beste en leerzaamste resultaten te komen spar ik met studenten, collega’s en het beroepenveld.”

Herman is blij met de vrijheid en tijd die hij naast het lesgeven heeft om goede ideeën uit te werken. Hij ziet daar bovendien nog een meerwaarde in: “We moeten in een tijd waarin ook de technologie razendsnel ontwikkelt, bijblijven in ons aanbod. Wat inhoudt dat je als docent ook flexibel, creatief en innovatief moet zijn.” Goed voorbeeld doet volgen.

'Mijn sterke kant is om mensen te activeren met groepsdynamiek'

Gebruikmaken van groepsdynamiek

Ervaring met lesgeven aan studenten had Herman niet, maar hij gaf zoveel sales- en marketingtrainingen en coachingstrajecten aan groepen met een diverse samenstelling dat hij toch veel bekends zag. “Mijn sterke kant is het activeren van mensen. Dat doe ik door gebruik te maken van de groepsdynamiek. In een groep zitten altijd een paar heel bevlogen studenten die echt zin hebben in een les of workshop. Zij houden van het vak en hebben een open mindset. Daar tegenover staat een groep die wat minder snel opveert én een middengroep. Dat is de groep waaraan Herman veel aandacht geeft en echt de verbinding zoekt. Zij kunnen van het totaal een geheel maken. Zonder dat ze er erg in hebben, zijn ze het bindmiddel tussen de fanatieke en passievere studenten. Mooi om te zien dat mensen elkaar kunnen meetrekken en iedereen ‘aan’ gaat.”

Een hoog energielevel

Om dat te bereiken gooit Herman, naast zijn kennis op gebied van marketing, sales en ondernemen, het energielevel bij zijn lessen omhoog. Hij houdt geen presentaties voor de klas, maar zorgt dat hij onderdeel van de groep wordt. Zodat er automatisch aandacht is en de sfeer persoonlijk en dichtbij wordt. “Dan moet je natuurlijk wel met een aanstekelijk verhaal komen en ze betrekken door hun eigen input te vragen,” zegt Herman.

Ook bij de uitwerking van een groepsopdracht zorgt Herman dat de samenstelling van de groep gevarieerd is. Hij stuurt aan op een gezelschap aanvullende karakters om te profiteren van de kracht van de verschillen. “Zo versterken zij elkaar en worden talenten zo goed mogelijk benut.” Herman vindt het mooi om te zien welke ontwikkeling studenten op dat vlak doormaken. Zijn ze aan het begin van een opdracht of schooljaar nog zoekende. Aan het einde weten ze elkaar goed te vinden en er samen meer van te maken. Met elkaar durven ze risico's te nemen en te dragen. Ze merken dan dat als iets niet lukt, er een volgende kans is.”

'Binnen het team houden we rekening met elkaars expertise'

Die versterkende samenwerking vindt Herman ook bij zijn collega’s. “Binnen het team houden we rekening met elkaar expertises.” Daarom wil hij vooral vakken geven die marketing- en salesgerelateerd zijn. “Ik hou ervan zichtbaarheid te creëren. Van producten maar ook van menselijk talent. Het bedrijfsleven vraagt zoveel verschillende expertises; creativiteit, oog voor innovatie en leiderschap. In die aspecten ben ik op mijn sterkst. De financiële vakken, minstens zo relevant natuurlijk, laat ik liever over aan collega’s die daar expert in zijn. Of ik laat me door hem bijpraten.”

Mogelijkheden om door te groeien

Inholland biedt veel mogelijkheden voor docenten om te groeien als professional. Op je vakgebied of als manager. Als die wens er is, kan je een opleiding volgen. Vooralsnog heeft Herman die behoefte nog niet. Hij zit prima op zijn plek als docent. “Ik heb leidinggevende functies gehad maar die ambieer ik nu niet. Ik wil nu gewoon voor de klas blijven staan en lesprogramma’s ontwikkelen. Daarnaast wil ik een proactieve en leidende rol nemen in ontwikkeling van het programma voor de afstudeerrichting Ondernemen.”

Een boetiek

Vanuit zijn marketingachtergrond omschrijft hij Inholland Amsterdam eerder als boetiek dan een warenhuis. “Ik bedoel dat positief. Zeker binnen mijn opleiding kennen mensen elkaar snel. Dat zorgt voor die gemoedelijke en open sfeer. Terug naar de periode voor Inholland, toen hij een tijdje zelfstandig ondernemer was, wil hij niet.  “Hier ben ik onderdeel van een team waarmee ik kan sparren en lachen. Samen met hen en de studenten zelf werk maken van hun persoonlijke ontwikkeling, maakt mij intens gelukkig.”

'Met de studenten zelf werk maken van hun persoonlijke ontwikkeling, maakt mij intens gelukkig'

Het verschil zit in ons

Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.

Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.

Lees ons hele verhaal