'We profiteren allemaal van deze samenwerking'


Ieke Anker en Jomar Gomes

Ieke Anker (Netwerk Nieuw Rotterdam) en Jomar Gomes (Student Social Work Inholland)

“Jomar heeft zijn maatje, een eenzame jonge statushouder uit Syrië, enorm vooruitgeholpen. Met zijn inzet heeft hij echt verschil gemaakt.” Aan het woord is Ieke Anker van het Netwerk Nieuw Rotterdam. Dit netwerk zet zich in voor meer verbinding en saamhorigheid in Rotterdam. Onder andere met het MDT YourCube maatjesproject, waarbij jonge vrijwilligers activiteiten ondernemen met kwetsbare leeftijdsgenoten. Veel van deze vrijwilligers komen, net als eerstejaarsstudent Jomar Gomes, van de opleiding Social Work van Inholland. In zijn top drie van organisaties waar hij stage wilde lopen, stond dit project op nummer één. “Daar heb ik geen spijt van, want ik heb ontzettend veel geleerd.”

Het MDT YourCube programma van het Netwerk Nieuw Rotterdam is één van de vele Nederlandse programma’s waarmee jongeren een half jaar een maatschappelijk diensttijd (MDT) kunnen vervullen. Studenten van Social Work die zich committeren aan dit Rotterdamse project zetten zich er een dag per week voor in. Ook krijgen ze van Ieke en haar collega’s begeleidende trainingen en bezoeken ze samen met hun maatje bijeenkomsten rondom actuele thema’s.

'Ik wilde graag concreet iets betekenen voor een leeftijdsgenoot, die hulp kon gebruiken.'

Ieke: “Voordat deze samenwerking officieel werd, liepen studenten al stage bij ons maatjesproject. Wederzijds enthousiasme resulteerde in een formele samenwerkingsovereenkomst die tot eind 2024 loopt. Van deze samenwerking profiteren we allemaal; studenten en Inholland omdat ze in zee gaan met een organisatie die past bij de opleiding en NNR omdat we met hulp van studenten onze hulpvragers een zetje in de goede richting geven. Zo versterken we elkaar.” 

Jomar: “Ik wilde graag concreet iets betekenen voor een leeftijdsgenoot, die hulp kon gebruiken. Dat sprak me aan in dit maatjesproject. Eerder was ik al eens vrijwilliger op een basisschool waar ik werkte met kinderen met een taalachterstand. Dat vond ik superinteressant. Dit was een mooie volgende stap.” 

Ieke: “Bij het koppelen van studenten aan hun maatje kijken we goed naar de verschillende karakters en ervaring. Kan de student met de hulpvraag uit de voeten? Het maatje van Jomar kwam bijvoorbeeld helemaal niet meer buiten en ging zelfs niet meer naar school.  Complimenten voor Jomar dat hij de negatieve spiraal opwaarts wist te krijgen door de juiste activiteiten te initiëren. Nu gaat zijn maatje weer naar school. Tijdens onze trainingen bespreken we met de studenten de uitdagingen en de valkuilen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je geen valse verwachtingen wekt? En hoe bewaak je je eigen grens? Sommige hulpvragen zijn zo pittig, dat ze je te veel kunnen worden. We dringen er bij studenten op aan dat ze op tijd advies vragen van begeleiders van het netwerk.” 

Jomar: “Het is leuk en leerzaam om met elkaar te praten over hoe je het meeste uit het contact met je maatje kan halen. Nu weet ik dat het belangrijk is om kleine stappen te nemen. Dus eerst vertrouwen winnen en dan structuur aanbrengen. Pas na een tijdje begreep ik wat mijn maatje allemaal had meegemaakt voordat hij vanuit Syrië in Nederland terecht kwam. Daar was ik van onder de indruk. We waren een keertje buiten aan het voetballen, toen hij zei hoe bijzonder dit voor hem was. De vrijheid om zo maar op straat een balletje te trappen, was iets van lang geleden.” 

'Sommige hulpvragen zijn zo pittig, dat ze je te veel kunnen worden.'

Jomar en Ieke

'Ik weet nu beter dan ooit wat het betekent om iets voor een ander te betekenen.'

Ieke: “Gedurende het project is er natuurlijk contact met de leercoaches van Inholland om de voortgang van studenten te bespreken. Met studenten zelf kijken we of de opgestelde leerdoelen nog in het vizier zijn, maar ze hoeven voor dit project geen lange verslagen te maken of aan leeruitkomsten te werken. De nadruk ligt echt op de praktijk; het is leren in een realistische setting. Docenten en begeleiders kijken vanaf gepast afstand toe. Het vertrouwen krijgen dat jij als student Social Work iemand een zetje kan geven. Daar gaat het om.” 

Jomar: “Deelname aan het project brengt me niet alleen verder als student, maar ik weet nu beter dan ooit wat het betekent om iets voor een ander te betekenen. Het motiveert me als toekomstig professional. Als ik op school over mijn ervaringen vertel, reageert iedereen heel enthousiast. Ik kan me voorstellen dat in een volgende periode weer veel Social Work studenten voor deze stage gaan.” 

Ieke: “Dat is mooi om te horen. Wat mij betreft verlengen we dan ook deze samenwerkingsovereenkomst na 2024. Al is dat ook afhankelijk van de plannen rond de maatschappelijke diensttijd. Docenten willen graag komen kijken bij MDTYourCube. Ze zijn van harte welkom om dan te zien hoe studenten groeien in hun rol van toekomstig social worker. Dat moet een goed gevoel geven.”  

Het verschil zit in ons

Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.

Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.

Lees ons hele verhaal