'Elke student moet zich aan een rolmodel kunnen spiegelen'


Mireille Middelhof

Mireille Middelhof

Mireille Middelhof studeerde zelf bij Inholland aan de opleiding Voorlichting, publiciteit en informatie in Diemen. “Dat was een voorloper van de communicatieopleiding. In mijn derde leerjaar werd ik studentvoorlichter en rolde vanzelf door naar een vaste baan als coördinator voorlichting. Nu ben ik docent, leercoach en coördinator van de eerstejaars van de opleiding Communicatie. Ook ben ik een van de twee leerregisseurs van het Inholland-living lab Urban Leisure & Tourism. Dat betekent dat ik in overleg met mijn collega's ervoor zorg dat het onderwijs op onze opleiding draait."

In al die jaren als docent heeft Mireille heel wat verschillende studenten de revue zien passeren. “Ze variëren niet alleen in leeftijd, sekse of culturele achtergrond, maar bijvoorbeeld ook in hun temperament en manier van leren. Hoe beter je je van dat onderscheid bewust bent, hoe beter je ze kunt begeleiden.”

'Ik zoek altijd aansluiting bij de belevingswereld van studenten'

Een compleet plaatje

Mireille probeert van elke student die ze begeleidt een compleet plaatje te krijgen. Daar horen ook, voor zover de student die met haar wil delen, persoonlijke omstandigheden bij. Met empathie en oprechte belangstelling, kan ze dat plaatje al een heel eind invullen. “Ik wil niet bij iedereen eenzelfde riedeltje afsteken maar zoek altijd naar aansluiting bij de belevingswereld en omstandigheden van de studenten. Hoe kan ik elke student waar ik als docent of leercoach mee te maken heb, prikkelen en enthousiasmeren op een aansprekende manier? Dat vind ik het mooie van mijn vak.”

Kleine stapjes

Zoveel mogelijk begeleiding geven op maat, dát kenmerkt Mireille. Zoals bij de studente die kampte met ernstige psychische problemen. Mireille: “Eerst wist ik daar niets van, maar toen ze me eenmaal in vertrouwen had genomen sprak ik vaker één op één met haar af. Ook besloten we in overleg dat ze de opdrachten in kleinere stappen kon afronden. Dat gaf rust en overzicht.” Het had niet gehoeven, maar dat de studente, eenmaal afgestudeerd, Mireille een kaartje stuurde om haar te bedanken was wel erg leuk. “En ze vertelde dat ze toch meer hulp professionele had gezocht omdat ze nu wel begreep dat ze haar problemen nog niet de baas was. Dat vond ik dapper van haar.”

Alleen aandringen schiet niet op

Mireille: “Veel studenten ervaren druk. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat ze het tempo niet kunnen bijhouden. Als ouders en vrienden dan ook nog aandringen om op te schieten, helpt dat niet.” Ze merkt dat deze studenten zich echt heel verdrietig en angstig kunnen voelen. “Dat lijkt na corona te zijn toegenomen. Studenten kunnen voor ondersteuning naar het decanaat of naar het Studentsucces Centrum (SSC) op hun eigen locatie. Daar geven leeftijdsgenoten hulp en advies. Soms is een gesprek voldoende en anders worden ze verwezen naar een andere hulpbron. Mireille: “Ik laat twee keer per jaar vertegenwoordigers van het SSC een presentatie houden. Ik zeg dan tegen mijn studenten: “Jongens ze zitten daar speciaal voor jullie! Maak er gebruik van.”

Rolmodel voor studenten van kleur

Over diversiteit en ruimte voor verschillen wil Mireille, zelf docent van kleur, nog iets belangrijks kwijt: “Het is goed dat we streven naar een zo inclusief en divers mogelijk Inholland. En wat betreft de studenten- en docentenpopulatie gaat dat goed, maar in het hoger management is nog werk aan de winkel. Voor studenten is het fijn als ze zichzelf kunnen spiegelen aan voorbeelden uit álle lagen van de school. Zelf krijg ik ook vaak te horen dat ik een rolmodel ben voor studenten van kleur. Dat ben ik graag.”

Het verhalenbankje

Net als alle andere Inholland-studenten kiezen veel studenten Communicatie voor deelname aan een urban lab. In deze setting werken studenten samen met hun leercoaches en praktijkpartners samen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken uit het werkveld. Mireille, die leercoach en leerregisseur is bij het Tourismlab: “In ons lab worden studenten uitgedaagd om het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord een boost te geven die positief uitpakt voor alle gebruikers van het plein. Dat vraagt onderzoek, creativiteit en samenwerking met betrokkenen. “Dus gingen de verschillende leerteams in gesprek met bewoners, lokale bestuurders, ondernemers en zelfs toeristen. Deze gezamenlijke inspanning resulteerde in fantastische voorstellen, zoals het ‘verhalenbankje’ dat ook echt gemaakt is. Dit bankje nodigt voorbijgangers uit om even te gaan zitten en je verhaal te doen.  Daarmee raak je de kern van ons lab-onderwijs: studenten, docenten en stakeholders trekken op als partners en werken naar concrete resultaten. Ook mooi is dat ons lab-onderwijs opleidings- en domeinoverstijgend is. Studenten en docenten leren zo van elkaar.”

Een betaald bijbaantje

Mireille is ervan overtuigd dat deze vorm van onderwijs aansluit bij de praktijk. “Het werkveld wil graag professionals die zelfstandig zijn. Die zelf initiatief nemen om een probleem op te lossen en daarbij openstaan voor samenwerking. Laatst kregen eerstejaars een betaald bijbaantje bij een bedrijf waarvoor ze hun opdracht voortreffelijk hadden uitgevoerd. Superleuk!”

'Voor studenten is het fijn als ze zichzelf kunnen spiegelen aan voorbeelden uit álle lagen van de school'

Het verschil zit in ons

Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.

Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.

Lees ons hele verhaal