'Het kwartje valt eigenlijk pas als studenten terugblikken'


Tijn Visser

“Vraag je me welke studie ik nu zou kiezen, dan koos ik Landbouweconomie”, zegt Tijn Visser, docent bij Inholland. Heel iets anders dan de opleiding Media en Entertainment die hij na zijn middelbare school volgde bij Inholland. Sinds vijf jaar staat Tijn zelf voor de klas, eerst als docent voor creatieve vakken als storytelling en design thinking bij de opleiding Communicatie, maar inmiddels ook als leercoach bij het Living Lab Sustainable Fashion en de Minor Impact Makers. Onderwijs waarin duurzaamheid een centrale rol in speelt.

Bij de Inholland minor Impact Makers werken studenten samen aan een maatschappelijk vraagstuk zoals duurzamere voedselsystemen in de regio of het verleiden van jongeren tot gezondere eetgewoontes. De studenten komen van verschillende opleidingen en daarin schuilt volgens Tijn een mooie kracht. “Ze leren met én van elkaar.”

Je stem laten horen

Dat gaat niet altijd vanzelf; sommige studenten houden zich stil bij onbekend terrein. “Dan moedig ik ze aan toch hun stem te laten horen. Bij deze vorm van onderwijs heeft elk perspectief waarde.” Zoals de student Mondzorgkunde die onzeker werd toen haar groep een economisch bedrijfsmodel gebruikte dat ze niet kende. “Bij de opdracht was ook buurtonderzoek nodig en daarbij was haar kennis over sociaal maatschappelijke problematiek heel relevant. Als geen ander kon ze de relatie tussen sociaal welzijn en gezondheid benoemen, een aspect dat in onze vraagstukken niet weg te denken is.”

"Het zijn problemen die niet worden opgelost met een enkele draai aan een knop."

Wicked problems

De vraagstukken die bij de minor Impact Makers worden onderzocht, zijn realistisch en dus meestal complex. "Het zijn problemen die niet worden opgelost met een enkele draai aan een knop. Met een programma van kennis-battles, workshops en expertbijeenkomsten halen we de inventiviteit in de studenten naar boven om deze vraagstukken te onderzoeken. Door continu te testen werken ze stapsgewijs naar een eindproduct. Echt toegepaste wetenschap!"

Gesprek op gang brengen

Tijns studenten onderzochten hoe de volgende generatie boeren het (familie)bedrijf duurzaam de toekomst in kan leiden. “In de groep zat Stijn, een boerenzoon die de coaches uitnodigde op het bedrijf van zijn ouders. Een fantastische kans om uit eerste hand te horen wat er zoal speelt als de jongere generatie het boerenbedrijf wil overnemen. Veel boeren willen best veranderen, maar worstelen met een systeem waarin ze vastzitten. De groep van Stijn ontwikkelde een tool dat de oude en nieuwe generatie helpt bij het gesprek daarover.”

Veldwerk

Of het nou een boerderijbezoek is of straatinterviews, veldwerk is essentieel. “Pas in gesprek met de doelgroep en betrokkenen kan je het probleem onder het vraagstuk helder krijgen. Met eigen ogen waarnemen en mensen ondervragen is spannend maar onmisbaar bij deze vorm van onderzoek en onderwijs." In de labs is het eindproduct niet het belangrijkste doel. Het gaat om het doorlopen van het hele proces én daarop kunnen reflecteren.

“Ook bij de opleiding Communicatie zie ik dat deze werkvorm vanaf het eerste jaar echt z’n vruchten afwerpt in de jaren daarna. Het kwartje valt eigenlijk pas als studenten terugblikken. Tussen doen en reflecteren op wat je hebt gedaan zit een groot verschil. Juist het toepassen van wetenschappelijke kennis, is wat toekomstige professionals nodig hebben. Dat hoor ik ook terug van oud-studenten die zeggen dat we ze met een minor als Impact Makers een bredere visie hebben gegeven. Een mooi compliment.”

Het verschil zit in ons

Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.

Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.

Lees ons hele verhaal