Diemen,
09
oktober
2018
|
07:01
Europe/Amsterdam

‘Als je geen vragen stelt, kom je jezelf tegen’

Studenten Business IT & Management Joris en Raymond en hun leercoach Boudewijn Boelman

Elke maandag rijden carpoolmaatjes Joris Verduin (23) en Raymond de Haas (30) vanuit Akersloot naar Inholland Diemen voor het contactmoment van hun flexibele deeltijdopleiding Business IT & Management. Daar vuren ze hun vragen af op leercoach Boudewijn Boelman én elkaar. Al in de auto gaan hun gesprekken over de lesstof, zo blijkt.

De wekelijkse contactmomenten zijn heel belangrijk voor Joris en Raymond. Ze bespreken dan de voortgang en krijgen tips and tricks over de lesstof. De studenten, die studeren en werken combineren, kunnen niet achterover leunen bij hun flexibele deeltijdopleiding. Raymond: “Boudewijn en de andere leercoaches gebruiken het concept flipping the classroom: ze geven geen uitleg als studenten geen vragen hebben voorbereid. Dat betekent dat als je geen vragen stelt, je jezelf tegenkomt tijdens de toetsen. Dat was een flinke omschakeling voor ons!”

Actief meedenken verplicht
Hoewel Raymond de nodige studeerervaring heeft, vond hij de deze onderwijsstijl in het begin een hele uitdaging. “Ik was gewend dat alles precies werd uitgelegd: dit gaan we doen en zo werkt het. Bij de deeltijdopleiding Business IT & Management wordt echt een beroep op mij gedaan om actief mee te denken. Gelukkig ben ik niet iemand die op de achtergrond blijft.” Zijn leercoach Boudewijn lacht: “Je bent niet bepaald verlegen, nee!” Raymond: “In het begin had ik het lastiger, hoor! Vooral de overschakeling naar de ict-wereld was wennen.”

Je moet vragen durven stellen die je écht verder helpen. Dus liever niet ‘hoe moet ik dit doen?’ of ‘klopt dit?’, maar eentje waaruit blijkt dat je je in het onderwerp verdiept hebt. Bovendien zet een goede vraag je klasgenoten ook gelijk aan het denken.
Boudewijn Boelman, teamleider Business, IT & Management, Inholland Diemen

“Ik werk in een industriële slagerij”, zegt hij. “Voordat ik productieplanner werd, was ik teamleider van de productievloer. Ik stond met de handen in het vlees en de benen in de blubber. Maar in mijn klas zitten veel programmeurs, functioneel beheerders, mensen die werken op een ict-afdeling. Kom ik aanzetten met mijn vragen, die voor hen gesneden koek zijn… Ik moest eerst over die drempel heen stappen.”

Best spannende gesprekken
Dat van die gesneden koek valt mee, nuanceert studiemaatje Joris. Hij heeft dan wel een achtergrond als ict-medewerker en applicatieontwikkelaar, maar voor hem zijn de bedrijfskundige kanten van Business IT & Management weer een uitdaging. “Ik werk op de ict-afdeling van een middelbare school. Voor het huidige semester moet ik bij andere afdelingen op bezoek om te vragen hoe zij te werk gaan. Dat is best spannend. Ik spreek ze normaal gesproken alleen als er een computer stuk is, haha. Een teamleider denkt misschien: wat doet die ict’er hier? Maar ik merk nu al dat ik er veel van leer.”

Vragen die je verder helpen
Met zijn benaderbare en zelfkritische coachingstijl creëert Boudewijn een sfeer van samenwerking en open discussie tijdens contactmomenten. Domme vragen bestaan wat hem betreft niet, zolang er maar denkwerk aan vooraf gaat. “Als je over je vraag hebt nagedacht, begrijp je het antwoord ook beter. Je moet vragen durven stellen die je écht verder helpen. Dus liever niet ‘hoe moet ik dit doen?’ of ‘klopt dit?’, maar eentje waaruit blijkt dat je je in het onderwerp verdiept hebt. Bovendien zet een goede vraag je klasgenoten ook gelijk aan het denken.”

Een vraag durven stellen is zodoende het begin van iets groters, zegt Boudewijn. “Het is het begin van een gesprek, een gezamenlijk denkproces. Ik probeer zelf het goede voorbeeld te geven door nieuwsgierig te blijven naar de werksituatie van mijn deeltijdstudenten. Ik wil met ze meedenken.”

Teamwork in de klas
In het halfuur dat Joris en Raymond naar en van Inholland Diemen rijden in de Mazda van de laatstgenoemde, hebben ze het “eigenlijk altijd” over hun opleiding, zegt Raymond: “Naast de theorie passeren de projectplannen van klasgenoten dan de revue. We vergelijken ze met onze plannen, of we halen er nuttige dingen uit.” Zo vormen de twee een goed team: “Joris weet vaak al precies wat ik tijdens het contactmoment ga vragen en haakt daar dan meteen op in. Erg grappig hoe dat gaat!”

“Bovendien heb ik veel aan mijn andere klasgenoten”, zegt Raymond. “Het is een klein clubje met een eigen WhatsApp-groep. Daarin bespreken we bijvoorbeeld de feedback die we van de leercoach kregen. Ik cc mijn klasgenoten vaak in mijn mailtjes aan de leercoach, zodat iedereen wat aan het antwoord heeft. Op hun beurt zorgen zij dat ik mijn studie op lastige momenten weer op de rails krijg. Je hebt elkaar echt nodig.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.