Amsterdam,
25
juni
2018
|
16:38
Europe/Amsterdam

Amberbier en Rijk Zwaan smaakvolle winnaars van het FICA Summer Event

Voedingsadvies aan Sparta-voetballers aan de hand van hun DNA, ontwikkeling van chocoladevlokken met biet en de meest effectieve manier om een foodtruck in te zetten als kenniswerkplaats. Voorbeelden van drie vraagstukken van Inholland-studenten tijdens het FICA Summer Event in Amsterdam. Medeorganisator Iris Wies: “Binnen de voedingssector volgen ontwikkelingen zich snel op en is het belangrijk dat bedrijven blijven innoveren, hierbij kunnen studenten een grote rol spelen.”

Op dinsdag 19 juni presenteerden tweedejaarsstudenten Food, Commerce & Technology van Inholland Delft en Amsterdam de resultaten van hun praktijkopdrachten. De studenten hebben de afgelopen maanden intensief gewerkt aan creatieve oplossingen voor actuele voedselvraagstukken. Van recepten met meelwormen tot veganistische koekjes en gepersonaliseerde voedingsschema’s op basis van DNA. Er waren in totaal 17 verschillende projectgroepen en drie presentatierondes. Tijdens de informatiemarkt konden bezoekers en opdrachtgevers extra vragen stellen en dingen proeven, zoals een meelwormenpannenkoek en eetbare viooltjes.

De jury, bestaande uit Ruud Verkerk, universitair docent aan de afdeling Food Quality and Design bij de Wageningen Universiteit, Dennis Hemelaar en Anne Dekker, derdejaarsstudenten Food, Commerce & Technology en Rob van Erven, eigenaar van Donny Craves, beoordeelden de presentaties van de studenten op inhoud en originaliteit.

Zoete paprika met chocolade
De projectgroep van Rijk Zwaan is de winnaar in de categorie ‘beste inhoud.’ Zij maakten zoete paprika omhuld met chocolade, de Chocolermo. Jurylid Dennis: “De jury is erg tevreden over inzet van alle studenten. Een keuze maken met zulke goede deelnemers is erg lastig. Toch hebben wij dit project gekozen omdat wij de grote waarde inzien van de rol van groente in snacks.”

Verrast met een goed verhaal
Amberbier won de eerste prijs voor beste pitch en presentatie. Het doel van de projectgroep was het op de markt brengen van Amberbier voor de Beste Maten Brouwerij. Ze hebben gelet op de sensorische en economische houdbaarheid, het karakter en de kleur. Het resultaat bestaat uit een aantal richtlijnen voor de brouwerij. Jurylid Anne: “Op de stand werden we verrast met een goed verhaal en enthousiasme. De video in de presentatie was top!” Ook ging Team Amberbier er vandoor met een social media award. Een prijs voor het meest actieve en populairste team op social media.

Praktijk doorvertalen
Mede-oprichter van de FICA, Hans Huibers, is tevreden met een evenement zoals het Summer Event. “Het doel is om meerdere momenten per jaar voor presentaties te creëren. Studenten moeten een proactieve houding aannemen en komen in contact met bedrijven. Hans ziet een belangrijke rol voor FICA binnen de opleiding Food, Commerce & Technology. “We stimuleren de samenwerking tussen studenten, scholen en bedrijven. Bedrijven hebben behoefte aan innovatieve bedrijfscultuur waarin medewerkers openstaan voor vernieuwing. Het onderwijs heeft innovatieve bedrijven nodig om studenten en docenten leerzame praktijkopdrachten te bieden. Wij proberen die brug te slaan. De ambitie is om dit nog verder uit te bouwen.”

Kweekcomputer
Gastsprekers op het FICA Summer Event waren de broers Kharim en Saidi Pani. Zij hebben in hun garage een regelkast gebouwd waarmee ze indoor, met een app, volautomatisch snelgroeiende groenten kunnen kweken. Zonder enorme transportkosten en beperkte CO2-uitstoot kan zo over de gehele wereld sla en andere bladgroente geproduceerd worden. Het apparaat, de Walter-Pro, kan toegepast worden bij cityfarming, research, supermarkten, restaurants en kleinere kwekers.

Alles wordt binnen de Walter-Pro gemeten en gemonitord. Kharim zegt dan ook: “Data is het nieuwe zuurstof. Je hebt data nodig om goede beslissingen te nemen. Je moet blijven innoveren. Alleen dan kun je succesvol blijven.”

Op zoek naar duurzame oplossingen

Het FICA Summer Event past in het streven van Hogeschool Inholland om samen met het werkveld te werken aan duurzame en verrassende oplossingen om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Opleidingen uit verschillende domeinen doen dit op een creatieve manier om elkaars unieke expertise aan te vullen en te versterken. Op deze manier leveren we een waardevolle bijdrage aan de transitie naar een duurzame, gezonde en creatieve samenleving.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Pieter Pot
27
June
2018
Wow! Ook een groot compliment voor al die collega's Food die hieraan bouwen!