Rotterdam,
08
januari
2018
|
08:15
Europe/Amsterdam

‘Durf je kwetsbaar op te stellen’

Teamleider Alaoui Alaoui (Social Work, Inholland Rotterdam)

Docent Rob Prins, een van Alaoui's collega's bij Social Work in Rotterdam

Volgens de jury van de Wij Inholland award zijn Alaoui Alaoui en zijn collega’s van Social Work een voorbeeld van ‘kwaliteit in interactie’. Docenten en studenten gaan samen aan de slag met echte vraagstukken uit de samenleving. In een klimaat waarin diversiteit en kwetsbaarheid worden omarmd, leren studenten meer over het werkveld, de wereld én zichzelf. Reden genoeg voor een nominatie voor de titel van beste team van 2018.

“In onze onderwijsvisie is het verhaal van de student het vertrekpunt. Docenten hebben de ruimte om aan de hand daarvan invulling te geven aan de les. Biografisch leren, heet dat. Belangrijk daarbij is dat we proberen om iedereen te laten zijn wie hij of zij is. Tijdens de Power Days die we organiseren voor eerstejaars, delen niet alleen studenten, maar ook docenten hun persoonlijke verhalen. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen. Openheid moet van twee kanten komen, vinden wij.

Een bijzondere eigenschap van ons docententeam is de grote diversiteit in afkomst, leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, levensovertuiging en denkwijze. Daarmee zijn we een afspiegeling van Rotterdam, Nederland, de wereld. Doordat we onze verschillen durven te bespreken, staan we sterker. Dat geeft karakter, studenten waarderen het. Als je als docent in je lessen zegt dat diversiteit een kracht is, is het wel zo geloofwaardig als dat ook zichtbaar is in een docententeam!

Alaoui Alaoui, teamleider Social Work, Inholland Rotterdam
Niet alleen studenten, maar ook docenten delen hun persoonlijke verhalen. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen.
Alaoui Alaoui, teamleider Social Work, Inholland Rotterdam

Tijdens Open Dagen vertellen we dat studenten bij ons niet alleen leren om iemand te worden, maar ook om iemand te zijn. Als toekomstig beroepsbeoefenaar en als mens, die weet heeft van zichzelf, het werkveld en de wereld. We horen regelmatig van stageorganisaties dat onze stagiairs meer durven, dat ze geen groentjes zijn. Studenten gaan dan ook met echte vraagstukken van buurtbewoners aan de slag. Durf te leren in de praktijk! Dit team slaagt er elke periode weer in om te verrassen met interessante praktijkcasussen. Eén tastbaar resultaat hiervan was dat studenten een ongevraagd advies over maatschappelijke kwesties overhandigden aan het Rotterdamse college van B en W. Ook dit studiejaar streven we daarnaar.

Ook als docenten durven we te blijven leren. We vergaderen al een hele tijd niet meer aan tafel – we ‘scrummen’ tegenwoordig. Dat is een totaal andere werkwijze die misschien meer bij het bedrijfsleven lijkt te passen. Wij ontdekten echter dat dit ook in het onderwijs werkt. We praten niet meer over onderwerpen zonder actie te ondernemen, maar hebben het juist over wat we gaan ondernemen. Zo stappen we uit onze comfortzone van vergaderingen en agendapunten en zijn we constant doel- en actiegericht met elkaar bezig.

Als team proberen we de daad bij het woord te voegen. Daarin ligt de kern van onze successen. Dat gaat niet altijd makkelijk, we staan soms voor moeilijke keuzes. Meer ruimte bieden is bijvoorbeeld niet altijd de oplossing, soms moet je grenzen stellen. En we schromen niet om het regelmatig met elkaar te hebben over de dingen waarover we minder tevreden zijn. Ik vind dat collega’s elkaar daarop moeten durven aanspreken.

We bereiden ons in Rotterdam voor op de transitie naar één brede bacheloropleiding Social Work. Ik ben er trots op hoe mijn team met andere teams binnen het domein GSW het nieuwe curriculum ‘van onderop’ vormgeeft. Collega’s werken daarbij intensief samen. Daardoor verloopt de overgang van verschillende cultuurtjes naar de nieuwe situatie behoorlijk soepel. Dat laat zien dat ze durven door te zetten waar anderen misschien zouden opgeven.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.