Den Haag,
11
januari
2018
|
09:39
Europe/Amsterdam

Durven doorzetten met excellent resultaat

Teamleider Fiona Verhoek (Communicatie, Inholland Den Haag)

Het nieuwe onderwijsprogramma was hard werken, zegt Fiona Verhoek, teamleider bij de opleiding Communicatie in Den Haag, maar het resultaat is er dan ook naar. De geheime ingrediënten van haar team? De durf om er vol zelfvertrouwen samen voor te gaan. Deze grote ontwikkeling en potentie in het team leverden een nominatie op voor de titel Wij Inholland team van het jaar 2018.

“Als het gaat om samenwerking en van elkaar leren, heb ik het gevoel dat we als opleiding Communicatie in een paar jaar tijd van nul naar honderd zijn gegaan. Op onze drie Inholland-locaties hebben we nu een mooi, gezamenlijk curriculum, waar we voorheen erg zelfstandig werkten. Ook toetsen we op dezelfde manier. Vorig jaar beoordeelde accreditatieorganisatie NVAO onze opleiding heel positief. Waar we eerder blij waren met een voldoende, waren onderdelen nu goed of zelfs excellent!

We betrokken een panel vanuit het beroepenveld en een panel met studenten bij het accreditatietraject. Van hen kregen we van tevoren al veel positieve feedback over ons nieuwe onderwijsprogramma, waardoor we er vertrouwen in kregen. Maar het resultaat was alsnog boven verwachting. Ik ben ontzettend trots op mijn team! We geloofden vast in ons programma, zetten onze schouders eronder en gingen ervoor. Nu staat er één sterk team. Dat gebeurt er als je samen durft door te zetten, ook al is de toekomst onzeker.

Fiona Verhoek, teamleider Communicatie, Inholland Den Haag
Docenten kunnen veel meer passie voor een vak overbrengen op studenten als ze die passie ook zelf echt voelen.
Fiona Verhoek, teamleider Communicatie, Inholland Den Haag

Zeker de positieve geluiden vanuit de beroepenveldcommissie waarderen we. Als opleiding Communicatie is het zaak om altijd up-to-date te blijven. Bedrijven weten immers het beste wat momenteel speelt en gevraagd wordt van toekomstige professionals. Daarom kijken we samen met het werkveld naar ons onderwijs, bijvoorbeeld rond een spannende technologische ontwikkeling zoals Big Data.

Als teamleider stimuleer ik dat docenten met elkaar én het werkveld in gesprek blijven. Dat laatste bijvoorbeeld in het kader van de Battle, een project waarin derdejaarsstudenten voor lokale organisaties aan de slag gaan. De opdrachtgevers geven een briefing bij Inholland Den Haag, waarna onze studenten mooie communicatieconcepten voor hen ontwikkelen. Ze maken een prototype en gaan ermee naar de organisatie toe om het in de praktijk te testen. Dat is voor studenten een kwestie van durven en continu bijsturen, waarin wij ze begeleiden.

Voorheen gaf ik lessen marketingcommunicatie. Hoewel je het als teamleider al snel te druk hebt, zou je af en toe moeten lesgeven om feeling te houden met studenten. Ik merk dat ik er energie van krijg. Het is een mooie uitdaging om studenten die een keer wat minder gemotiveerd zijn weer ‘aan te zwengelen’ zodat ik ze enthousiast maak over de lesstof. Daar word ik op mijn beurt weer blij van. Net als van kleinere mooie dingen, zoals studenten die schaterlachend langs mijn kamer lopen.

Je hart durven volgen is voor mij een uitgangspunt in mijn werk. Vanuit die houding probeer ik de docenten in mijn team in te zetten. Ik zie graag dat hun hart sneller gaat kloppen van de vakken die ze geven. Ze kunnen veel meer passie voor een vak overbrengen op studenten als ze die passie ook zelf echt voelen! Ook studenten moeten hun hart durven te volgen. Dat begint al bij de studiekeuze. Ik hou ze voor dat ze met hun hart moeten kiezen en bijvoorbeeld niet blind de raad van hun ouders moeten opvolgen. Want als ze passie voelen voor een vakgebied, dan gaan ze vlammen en slagen ze met vlag en wimpel.”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Wil Michels
11
January
2018

Mooi gedaan, knap werk!

ik ben wel heel benieuwd naar de - inhoudelijke - uitkomsten. Willen jullie die met me delen?

Groet Wil