Den Haag,
24
mei
2018
|
14:10
Europe/Amsterdam

Eerste docenten voltooien cursus Ontwerpen van Blended Learning

Moderne technologie maakt het mogelijk om goed, aantrekkelijk en vooral effectief onderwijs te verzorgen voor studenten. De inzet van technologie is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkelingen rondom flexibilisering van het onderwijs en gepersonaliseerde leerwegen. Technologie inzetten voor leren en lesgeven speelt daarom een steeds belangrijkere rol in de professionalisering van docenten. De eerste collega’s rondden begin deze maand in Den Haag de nieuwe cursus Ontwerpen van Blended Learning af, klaar om volop te gaan experimenteren met de nieuwe vaardigheden en het enthousiasme voor dit onderwijs bij hun collega’s aan te wakkeren.

Vanuit de training Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB), die alle startende docenten volgen, is er al aandacht om met technologie in de klas aan de slag te gaan. Maar al snel bleek dat er behoefte was aan meer diepgang.

“Deze training is bedoeld om collega’s, die geïnteresseerd zijn in de inzet van technologie voor leren en lesgeven, in hun ontwerpproces te begeleiden”, vertelt Jeroen Bottema, cursusleider en specialist vanuit de Inholland-onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology. “We willen docenten laten nadenken over didactische vraagstukken en het ontwerpen van onderwijs. Tijdens de cursus ontwerpen docenten een leerpraktijk met didactische inzet van ICT, voeren deze uit en evalueren deze met collega’s en/of studenten. Binnen de cursus geven de docenten elkaar feedback en inspireren elkaar.”

De vraagstukken van docenten verschillen. Sommigen willen aan de slag met de ‘Flipping the Classroom’ waarbij studenten vooraf de theorie bestuderen, bijvoorbeeld via video, om in de les actief met de leerstof te werken. Anderen willen alles weten over het gebruik van peer review. Daarnaast zijn er ook vraagstukken op curriculumniveau: een minor herontwerpen, of een nieuwe manier van het organiseren van intervisie in de stage.

Afscheid nemen van het klassieke zenden
“Bij onze opleiding zijn wij nog vrij klassiek aan het werk, we zenden veel en de student luistert,” vertellen cursisten Afke Theunissen en Afra Kotiso van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening van Inholland Rotterdam, waar ze ook in de curriculumcommissie zitten. Mede daarom zijn ze deze cursus gaan doen, maar vooral ook om een onderzoeksmodule onder handen te nemen. “We merkten dat de resultaten tegenvielen. Studenten waren te weinig actief en docenten te hard aan het werk. Het is dan goed om een andere manier van onderwijs te hanteren. Daarnaast hebben we net ons curriculum vernieuwd. We willen graag ook dat de didactiek en lesmethode aansluiten op ons nieuwe onderwijs.”

Goed voor motivatie en tegen werkdruk
De cursus heeft Afra en Afke veel inzichten gebracht. Afra: “Het is belangrijk dat je niet alleen aan de inzet van ICT denkt, maar eerst het doel van je lessen bepaalt en dan pas de middelen om dat mee te bereiken. Voor onze module willen we bijvoorbeeld Flipping the Classroom inzetten waar studenten voor een groot deel thuis de instructie bestuderen. Het zenden halen we helemaal weg uit de lessen, in de lessen draait het om verdieping van de instructie. We checken dan wel bij de studenten of ze het voorbereid hebben, anders heeft het geen zin om de lessen te volgen. We gaan er na de zomer mee aan de slag. Heel spannend, maar als het goed is halen we hiermee betere resultaten. En dat docenten niet overwerkt raken is een belangrijk bijkomend voordeel.”

Ik raad collega’s zeker aan ook dit traject te doen. Dit is de manier van onderwijs waar we steeds meer naartoe gaan binnen de hogeschool.
René Boonstra, docent Communicatie

René Boonstra is docent bij de opleiding Communicatie waar momenteel ook nog veel op een traditionele manier wordt lesgegeven, maar waar het ontwerp van experimenteel onderwijs nu stevig op de agenda staat. “In mijn eigen lessen heb ik weleens wat geprobeerd, maar het was vaak ad hoc. Ik wil blended learning nu wat meer op gestructureerde wijze inzetten. Daar is deze cursus zeker goed voor. Ik heb in de colleges veel technieken voorbij zien komen die bruikbaar zijn voor waar wij mee bezig zijn. Ik raad collega’s zeker aan ook dit traject te doen. Dit is de manier van onderwijs waar we steeds meer naartoe gaan binnen de hogeschool.”

Leren is durven
Blended learning helpt het onderwijs effectiever, efficiënter en aantrekkelijk te maken en studenten actief te betrekken bij het leren. Belangrijk aan de cursus is dat collega’s leren nadenken hoe je bestaande technologie kunt inzetten op een goede manier, geeft Jeroen Bottema aan, en dat die ervaring en kennis gedeeld wordt. En in het kader van Leren = durven: “Hier wordt echt geëxperimenteerd. Wat docenten hier doen, hebben ze vaak nog niet eerder gedaan. Dat kan spannend zijn, dus het vraagt om een veilige omgeving. De cursus is dan een mooi platform om er met elkaar over te praten; een stukje professionalisering dat de collega’s vervolgens verder kunnen uitdragen.”

Meer weten over de cursus Ontwerpen van Blended Learning? Ook het komende studiejaar wordt de training aangeboden op diverse momenten in het jaar. Ga voor meer informatie naar het Leerportaal.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.