Haarlem,
28
februari
2018
|
10:06
Europe/Amsterdam

Gamification als verdienmodel

Gamification

“Je kunt mensen de gekste dingen laten doen voor een virtuele beloning”, zegt Jan Dirk Fijnheer, onderzoeker van de Inholland-onderzoekslijn Digital World, in een artikel op deondernemer.nl over hoe je gamification als verdienmodel kunt gebruiken. Het artikel verscheen deze week ook in De Volkskrant. Het artikel gaat in op het feit dat steeds meer bedrijven apps ontwikkelen die energiebesparing leuker en begrijpelijker moeten maken.

Fijnheer bevestigt in het artikel vanuit de wetenschap dat spellen kunnen helpen om gedrag aan te passen. Voor zijn eigen onderzoek ontwikkelde hij de Powersaver Game. Een spel waarin een kat opdrachten geeft, stimuleert deelnemende huishoudens hun energieverbruik stap voor stap naar beneden te krijgen.

Een van de grootste uitdagingen voor de bespaarspellen is de deelnemers geïnteresseerd te houden, zegt Fijnheer. “Het moet uitdagend blijven, anders haken mensen na ongeveer twee weken af. In mijn laatste onderzoek werkte ik daarom met een verhaallijn.” Een ander punt van onderzoek zijn de effecten op de langere termijn. “Bij het verkennende onderzoek zagen we dat het verbruik weer iets toenam toen het spel was afgelopen. Maar het was nog steeds tien procent lager dan voordat het spel begon.”

Fijnheer, ook onderzoeker voor de Universiteit Utrecht, zoekt op dit moment nog deelnemers voor een nieuw experiment met zijn Powersaver Game. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via zijn website.