Haarlem,
18
april
2018
|
14:34
Europe/Amsterdam

InHack 2018: in slechts 10 uur je project voltooien

Computers. Pizza. Cola. Hete koffie en lauwe energydrank. Grunge- en hardrockmuziek. Coderen. Hacken. Programmeren. Een aantal pittige opdrachten. Countdown van tien naar nul uur. En een in dezelfde tred oplopend stressniveau. Dat is in een paar steekwoorden de eerste editie van InHack 2018; een hackathon geheel georganiseerd door studenten Information Technology van Inholland Haarlem.

Ruim dertig Informaticastudenten komen donderdagochtend 22 maart vanuit Amsterdam (VU en UvA), Diemen en Haarlem (Inholland) bijeen in de ruimte van de Start Up Campus Haarlem (SUCH). Gelijk worden de eerste bakken koffie verslonden, de laptops opengeklapt en gaan de teams aan de slag. Want tien uur om je project tot een goed einde te brengen klinkt best riant, maar is dat zeker niet. Danuta Lapina, studente Information Technology van Inholland Haarlem en een van de organisatoren van InHack 2018: “Een hackathon duurt in de regel meerdere dagen. Dat wilden wij eigenlijk ook maar de nachten waren binnen het gebouw van de Hogeschool niet te realiseren. Om toch tot kwalitatief hoogstaande demo’s te komen aan het eind van de dag, mochten de teams al veel voorbereiden. Eigenlijk alles, op het coderen na. Dat moet echt op de dag zelf gebeuren.”

 

Drie, twee, een… GO!
InHack 2018 heeft geen thema, de deelnemende teams mogen zelf bepalen aan welk project ze de dag gaan werken. Van meet-up website voor internationale studenten tot timetracker, van time-management app tot game; de inbreng is divers. Net als het niveau van de studenten. Iedereen is welkom, of je nu geroutineerd programmeur bent of net komt kijken in de wereld van de apps. “Dat kan ook, de jury houdt bij de beoordeling rekening met je niveau”, vertelt Danuta. De projecten worden beoordeeld op technische complexiteit, originaliteit, functionaliteit en voltooiing. “En op je presentatie. Dus tip vooraf: zorg dat je voldoende tijd overhoudt om een goedwerkende demo te maken. Come on, guys, let’s get to work!” Na dit startschot telt de klok af en gaan de teams gedreven en in stilte aan het hacken en programmeren.

Creatief ‘misbruik’ van Windows
Na tien uur is de klus geklaard. Althans, voor de meeste teams… Nog snel wordt hier en daar, met stoom uit de oren en trillende vingers op het toetsenbord, de laatste hand gelegd aan de demo. Dan is het echt tijd om de laptops dicht te klappen en de resultaten te presenteren. Met een app die je eraan herinnert je planten water te geven, wint team Plantnation de prijs voor het meest innovatieve idee. Ook team KeyboardKings valt in de prijzen. Hun multiplayer reaction based game is het beste technische ontwerp. Een speciale vermelding is er nog voor team Patrick’s Late, zij hebben op meest creatieve wijze ‘misbruik’ gemaakt van Windows forms. De prijzen worden mede mogelijk gemaakt door de sponsoren Abercrow, recruiter van IT-functies, en Podictive, specialist in cyber security. Danuta Lapina is na afloop moe maar tevreden. “Volgend jaar gaan we het zeker nog een keer organiseren. Maar dan groter en langer. Minstens drie dagen en twee nachten. Wat er dan gebeurt… geloof me, dat is echt geweldig.”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.