Rotterdam,
10
september
2018
|
09:20
Europe/Amsterdam

‘Je produceert écht iets’

Studenten Creative Business verzorgen communicatie rond Stadionbuurt Rotterdam

“Ik kende Rotterdam helemaal niet”, zegt Marli Dirven. Studente in jawel, Rotterdam. “Het was echt leuk om dit deel van Rotterdam te leren kennen. Nu weet ik dat dit gebied wordt aangepakt. En ik kan niet wachten om weer terug te gaan als alles af is. Ik voel me echt betrokken.” Maar wat heeft Marli als student nu precies met het Rotterdamse Stadionpark? En wat heeft dat met haar opleiding Creative Business te maken? Vragen genoeg om aan haar te stellen. En nu we toch bezig zijn, ook aan twee van haar docenten, Pieternel Smit en Harm Smit.

Een nieuwe Kuip! Hoe dan?
Je opleiding in de praktijk toepassen. De wens van iedere student. De gemeente Rotterdam gaf Marli die kans. Rotterdam bouwt een nieuw stadion in het Stadionpark. En om het stadion heen pakken ze het hele gebied aan. Het moet mooier en aantrekkelijker worden. Maar hoe breng je de buurt op de hoogte van deze plannen? En hoe zorg je dat iedereen begrijpt wat er gaat gebeuren? Een mooie klus voor twaalf studenten van Creative Business. Marli was één van deze creatieve geesten.

Jinek, Pauw  en Matthijs: de toekomst komt eraan!
Het idee was om de communicatie naar alle belanghebbenden in de vorm van video te regelen. Dat zijn bijvoorbeeld bewoners maar ook ondernemers. Daarom hebben we youtubefilmpjes gemaakt met buurtbewoners. Maar we hebben ook met zijn allen een talkshow opgezet: Stadion Talk, onze trots. Daarin mochten we zelf alles bedenken én uitvoeren. Je bedenkt het programma, je bent regisseur, interviewer, cameravrouw, geluidstechnicus. En zelfs presentator!” De vorm is natuurlijk het eerste wat de kijker ziet. Toch waarschuwt Marli toekomstige studenten Creative Business: “De inhoud is altijd belangrijker dan de vorm. Denk daar dus goed over na. De vorm kun je later nog aanpassen. Dat krijgen wij ook altijd terug onze docenten. Maar de voorbereiding is ook altijd weer anders dan de realiteit. Die verrassing maakt de minor echt vet.”

Multitasking to he max!
Juist die variëteit aan werkzaamheden maakt dat dit project mooi past binnen de visie van de Creative Future van Inholland. En het vraagt om lef. Marli: “Als je alles zelf doet, heb je veel verantwoordelijkheid. Je moet overzicht houden. Daar leer je superveel van.” Dat is Pieternel Smit, docent van de opleiding Media en Entertainment Management (MEM) en nu Creative Business, met haar eens: “De verantwoordelijkheid die studenten krijgen is onderdeel van onze visie. Als Inholland vinden we het belangrijk dat studenten iets creëren wat ze zelf bedacht en ontwikkeld hebben. En tegelijkertijd kijken of ze iets op verschillende manieren kunnen inzetten. Studenten stippelen hierbij hun eigen koers uit en moeten zichzelf durven laten zien. Zij leren nu al hoe ze moeten werken met externe opdrachtgevers. En in zo’n project als dit zie je studenten groeien. Dat is superleuk om te zien.” Haar collega Harm Smit vindt dat ook: “Ze bepalen zelf hun rol. Ze ontwikkelen een concept van het begin tot het eind. Dat maakt ze zelfstandig. Studenten worden zo ondernemers.”

De kelder in
“Drie camera’s en een productiehok in de kelder van Inholland Rotterdam. Dat was het. Dan moet je improviseren. Er was geen licht, of een tafel. Met zijn twaalven zijn we allemaal creatief en hebben we allemaal een mening. Dat is een uitdaging. Maar ook een heel goed oefening.” Die oefening maakt dit project volgens Pieternel en Harm uniek. “We verhogen de leerprestaties. De studenten zien dat het écht is. De afspraak met de gemeente Rotterdam ligt er. Er moet iets komen. En het lukt ook. We worden dan bijna collega’s.” Marli is dan ook trots op het resultaat: “Je produceert echt iets waar mensen blij van worden. Ik draag bij aan wat mensen zien op tv. Dan denk ik, wow, daar heb ik aan meegewerkt!”