Sassenheim/Den haag,
27
februari
2018
|
09:22
Europe/Amsterdam

'Wat een heerlijke gemotiveerde en professionele studenten!'

Hackathon heeft positief effect op opdrachtgevers

Opdrachtgevers waren onder de indruk van slimme verdienmodellen, innovatieve concepten die communicatiestudenten van Inholland Den Haag en Rotterdam vorige maand ontwikkelden tijdens de Communicatie Battle, met de Hackathon als belangrijk onderdeel. “Wat een heerlijke gemotiveerde en professionele studenten!”, aldus een van de opdrachtgevers.

De ambities lagen weer hoog bij alweer de derde editie van deze Hackathon, waarbij studenten communicatiemiddelen ontwikkelen en testen voor echte opdrachtgevers. Zo hebben ze apps ontwikkeld voor het Bloemencorso van de Bollenstreek met onder andere een game ‘Flower Hunt’ en een slim uitgedacht verdienmodel om ‘vrienden’ te kunnen betrekken bij een online community. Voor afvalverwerker Cyclus bedachten studenten hoe hoogbouwbewoners gestimuleerd kunnen worden om hun afval te scheiden. Honk- en softbalvereniging Onze Gezellen kreeg een make-over aangereikt voor minstens elf ‘touchpoints’ op het honkbalveld.

Belangrijke leerervaring voor student én opdrachtgever
Voor studenten is de Hackathon een effectief onderdeel van hun opleiding omdat ze bruikbare feedback krijgen over hun ‘producten’ van opdrachtgevers en testgebruikers. De toegevoegde waarde voor de opdrachtgevers om mee te draaien zit' m in de verfrissende blik van studenten op het vraagstuk, op de doelgroep en op de oplossingen. Opdrachtgevers benadrukken dat in gesprek blijven met de doelgroep een belangrijke leerervaring is uit de Hackathon en ontvangen naast een prototype dan ook graag de verzamelde gebruikersfeedback van de studenten.

“De gebruikersfeedback voorziet opdrachtgevers van argumentatie wat hen helpt om draagvlak te creëren voor de implementatie van de oplossing”, legt communicatiedocent Helma Weijnand-Schut uit. “De positieve ervaringen van studenten en opdrachtgevers geven aan dat de integratie van ontwerpgericht onderzoek in het communicatie-onderwijs een goede stap is.”

In memoriam: Leo van der Zon
Verdrietig na de Hackathon was het bericht dat Leo van der Zon, voorzitter van Bloemencorso Bollenstreek, onverwachts was overleden aan acute malaria. Hij had de ziekte waarschijnlijk opgelopen tijdens een reis naar Oeganda eerder die maand. “We hebben Leo leren kennen als een betrokken en toegankelijke opdrachtgever met hart voor het Bloemencorso en voor onze studenten”, geeft Helma aan, ook namens communicatiedocent René Boonstra. “Dankzij Leo hebben we de hackathon mogen houden in het comfortabele Van der Valk Hotel in Sassenheim. We zijn dankbaar voor de hele fijne samenwerking.” Leo is nog te zien in bovenstaande video.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.