Rotterdam,
13
november
2017
|
14:48
Europe/Amsterdam

´We moeten blijven praten over diversiteit’

Machteld+de+Jong%2C+lector+Diversiteitsvraagstukken

Studenten met een migratieachtergrond hebben minder kans op studiesucces dan hun Nederlandse medestudenten. We zien wel dat daar langzaam verandering in komt, maar de ongelijke kansen zijn er nog steeds. Wat kunnen we doen om iedere student een zo gelijk mogelijke kans op studiesucces te geven? Daarover werd gesproken tijdens het Symposium Superdiversiteit, Beeldvorming en Studiesucces op 9 november bij Inholland Rotterdam.

Samen met een team onderzocht, lector Diversiteitsvraagstukken, Machteld de Jong hoe studenten, docenten en het werkveld aankijken tegen studiesucces onder studenten met een migratieachtergrond. Ze vertelt: “Wat mij tijdens dit onderzoek verbaasde is dat veel studenten ongelijke kansen zien als een fact of life. Het is nu eenmaal zo, daar kun je niet zoveel aan veranderen. Zij leren vanaf het begin van hun leven al dat ze harder moeten werken dan hun Nederlandse studiegenoten."

Ongelijke kansen
Tijdens het onderzoek werden ruim 90 studenten, docenten en professionals uit het werkveld geïnterviewd. Zij geven meer inzichten in de ongelijke kansen. “Er zijn diverse factoren die zorgen dat studenten meer kans hebben op succes,” vertelt Machteld de Jong. “Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning van ouders, zowel financieel als sociaal. Of aan goede beheersing van taal en een vooropleiding. Dit zijn vooral factoren die missen bij studenten met een migratieachtergrond, waardoor de kans op succes kleiner wordt.”

Vertrouwen in de toekomst
Toch blijven de studenten optimistisch. De Jong vertelt dat de meeste studenten vertrouwen hebben in een succesvolle toekomst. En de overige sprekers op het symposium delen hetzelfde optimisme. Volgens gastspreker Sezglin Yilgin, rayondirecteur bij de Rabobank, hebben studenten met een migratieachtergrond bijvoorbeeld veel toegevoegde waarde. Zij hebben namelijk meer kennis van de doelgroepen van bedrijven. De sprekers zijn het erover eens: we kunnen de ongelijke kansen wegnemen, maar dat gaat niet zomaar! Daarvoor moeten we aan het werk.

 

“We willen eigenlijk allemaal de ongelijke kansen wegnemen, maar we weten niet hoe. Daarom is het zo belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven en blijven zoeken naar oplossingen.”
Machteld de Jong, lector Diversiteitsvraagstukken

Kracht van de docent
Jet de Ranitz, voorzitter van het College van Bestuur van Inholland, vertelt wat daarvoor nodig is. “De hogeschool speelt een grote rol in het klaarstomen van de studenten op werk. En dan met name de docenten. We moeten investeren in personeel dat divers is. Zodat we voor iedere student bereikbaar zijn, en zodat iedere student een goed rolmodel krijgt.” Machteld de Jong benadrukt nog eens extra waarom diversiteit onder docenten belangrijk is. “Het onderzoek laat zien dat studenten zich niet altijd herkennen in de docentenpopulatie. En ook docenten geven aan dat ze door cultuurverschillen niet altijd zeker weten of ze op de juiste manier handelen. Als hogeschool moeten we dus blijven ontwikkelen!”

Jet de Ranitz, collegevoorzitter Hogeschool Inholland
"We moeten investeren in personeel dat divers is. Zodat we voor iedere student bereikbaar zijn, en zodat iedere student een goed rolmodel krijgt.”
Jet de Ranitz, collegevoorzitter Hogeschool Inholland

Een complex onderwerp
Diversiteit is een lastig onderwerp waarover veel wordt gepraat. Maar dit heeft wel als gevolg dat mensen het onderwerp beu raken, dat de dialoog stopt en dat we lastige vraagstukken uit de weg gaan. De sprekers komen allen tot de conclusie: “we moeten blijven praten met elkaar”. Want door de verschillen te benoemen en te bespreken, kunnen we de verschillen kleiner maken. En leren om elkaar te accepteren. “We willen eigenlijk allemaal de ongelijke kansen wegnemen, maar we weten niet hoe,” vertelt Machteld de Jong. “Daarom is het zo belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven en blijven zoeken naar oplossingen.”

Het onderzoek is uitgevoerd bij drie opleidingen van Hogeschool Inholland Rotterdam en Diemen. De onderzoekers zijn Machteld de Jong, Judith Logger, Olav Peschar, Jeany van Beelen-Slijper, Jet Strooper en Guido Walraven.

Lees het onderzoeksverslag (pdf) en de factsheet (pdf).

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
jos van remundt
14
November
2017
vroeg aan Thom Geurts of er een definitie is voor diversiteit of Multi culturaliteit. helaas niet. zie ook mijn column: Gebruik van het woord ‘multicultureel’ is eigenlijk een contradictio in terminis. Heel gemakkelijk wordt verondersteld dat samenvoegingen van culturen automatisch leiden tot een synthese. Multicultureel leidt in feite tot uitholling van de kwaliteit in het onderwijs. Zie http://www.stichtingechelon.nl/ter-inspiratie/ en klik dan op >>>> Hou op met het woord multicultureel. november 2017