Haarlem/Diemen,
04
september
2018
|
08:00
Europe/Amsterdam

Wennen aan het nieuwe leren en doceren

Docenten delen ervaringen met didactisch coachingstraject

Het hoger onderwijs neemt steeds meer afscheid van het klassieke zenden. Maar hoe stimuleer je studenten zelf nieuwsgierig en kritisch op zoek naar informatie te gaan en wat betekent dit voor de rol van docenten? Docenten Facility Management en Facility Event Management deden een didactisch coachingstraject. Inge Gulickx, Thijs van der Waerden, Linda Tromp en Gerthe Vonk vertellen hoe ‘het zweet op de juiste ruggen komt te staan’.

Anno 2018 vertel je studenten niet meer alleen wat ze moeten weten tijdens een hoorcollege. Nee, je stimuleert ze vooral ook zich als studenten te gedragen en nieuwsgierig, kritisch en ondernemend te zijn. Precies wat ook later van ze verwacht wordt als ze aan de slag gaan bij bedrijven en organisaties. Wat het werkveld vraagt is probleemoplossend vermogen, pro-activiteit en niet iemand die aan tafel schuift en aangeeft: zeg maar wat ik moet doen.

Didactisch beeldcoachen voor docenten
Met de training
Begeleiden: Didactisch beeldcoachen van Inholland leren docenten het actief leren van studenten te stimuleren. Door activerende vragen te stellen tijdens de les en positieve feedback te geven, cruciaal voor het leerproces van studenten en hun zelfvertrouwen. Ook wordt gekeken naar zaken als interactie, klassenmanagement en didactiek. “Je zult merken dat bij succesvol gedrag je de principes steeds meer gaat toepassen in je onderwijspraktijk. Het pedagogisch klimaat in de klas verbetert daardoor snel”, meldt de cursusinformatie op het Inholland-leerportaal.

“Studenten hebben het liefst een cabaretier voor de klas. Iemand allerlei prachtige voorbeelden aandraagt, vertelt wat je moet doen, je aan de hand meeneemt naar de toets, die je afsluit met een voldoende”, legt docent Thijs van der Waerden uit. “Nu moeten studenten het ‘zelf uitzoeken’. In de nieuwe rol als coach stel je vragen waarover studenten móeten nadenken. Dat is een vrij ingrijpende verandering. Mijn houding is extreem omgegaan. Ik ben niet meer de voorzegger van hoe het hoort en moet.”

Gedragsverandering kost tijd
Het coachingstraject duurt twee jaar. Dit lijkt lang, maar het duurt even voordat docenten hun gedrag voor de klas daadwerkelijk veranderen en de nieuwe lesmethode onder de knie hebben.

Docenten zijn immers zo geconditioneerd dat ze studenten iets blijven uitleggen als ze iets niet snappen. In het leertraject leren Thijs en zijn medecursisten vragen te stellen als: tot waar snap je het wel en wat snap je niet? Docent en beeldcoach Inge Gulickx: “Het gaat er niet om dat studenten het resultaat tonen, maar dat zij laten zien welke stappen zij zetten om tot dat resultaat te komen. Hoe pak je iets aan en voorkom je dat je vastloopt. Er zit veel meer kennis bij studenten dan je denkt. Het gaat niet om hoe wij onderwijzen, maar om hoe zij leren. En hoe we ze kunnen helpen in hun leerproces.”

Bijkomend effect is dat in de klas sneller duidelijk wordt welke studenten wel en niet bereid zijn voor hun studie te werken. En ‘mooie leermomenten’ ontstaan wanneer aanvankelijk onzekere studenten hun faalangst overwinnen en opleven door coaching en positieve feedback. Dat ze durven te doen en durven fouten te maken. De studie is zo een prachtige proeftuin voor het bedrijfsleven.

Er zijn diverse mogelijkheden om aan de slag te gaan met didactisch beeldcoachen. In teamverband maar ook indivueel. Ook kun je worden opgeleid tot didactisch beeldcoach. Bekijk de mogelijkheden op ons leerportaal voor het cursusaanbod.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Milou Thieme
04
September
2018
Wat een goede ontwikkeling!
Vanuit de Serviceorganisatie van Inholland houd ik me o.a. bezig met de inrichting van onze gebouwen.
Graag zou ik van diverse collega's horen, wat jullie ten opzichte van de huidige leslokalen nodig hebben in faciliteiten. Wie wil daar eens met mij over in gesprek?