Haarlem,
21
mei
2018
|
08:00
Europe/Amsterdam

Wij Inholland award 2018: Greenpact

“Mijn passie? Informatie toegankelijk maken voor iedereen.”

Een man met een visie. Gonçalo Melo de Magalhães, tweedejaarsstudent International Business Innovation aan Inholland Amsterdam, wil graag de modewereld veranderen met zijn bedrijf Greenpact. “Wist je dat de modesector de op één na meest vervuilende industrie ter wereld is?” vraagt Gonçalo. “Ik realiseerde me dat ik eigenlijk niets van mijn kleding wist. Waar komen ze vandaan? Wie heeft ze gemaakt? Ik had geen idee. Dus ik stelde mezelf de vraag: wat kan ik hieraan doen?” Een schoolproject leverde de inspiratie voor dit innovatieve project. Nu heeft Gonçalo een bondgenoot gevonden in de praktische medestudent Thayse Matedo. “Ik ben creatief en zij is heel georganiseerd. We zijn een perfect team.”

Greenpact: een mode keurmerk
Groots is beter. De twee studenten willen de mode-industrie compleet veranderen. Hoe? Door de milieubelasting van kleding te evalueren. Gonçalo: “Stel je voor. Je koopt een T-shirt bij je favoriete kledingwinkel. Zou het niet fantastisch zijn als dit shirt een label had met accurate informatie over de ecologische impact van dit specifieke kledingstuk? Dat is wat Greenpact doet. Je kunt het vergelijken met de energielabels van woningen, compleet met kleuren en letters.”

Foto: Thayse Matedo.

Van label A+++ tot D
Deze verschillende labels geven hele specifieke informatie. Ze laten namelijk zien hoe elk kledingstuk scoort op een schaal van A tot D wat betreft hun ecologische impact. A (groen) is het milieuvriendelijkst en klasse D (rood) het minst. Gonçalo: “Bijvoorbeeld, het label A+++ betekent dat jouw kledingstuk heel groen is: het is goed voor het milieu, gemaakt met biologische materialen en geproduceerd in veilige arbeidsomstandigheden. ‘Slechte’ kleding daarentegen, krijgt het C of D-label. De letter ‘U’ staat voor kleding die wij niet kunnen verifiëren vanwege een gebrek aan informatie.”

De toekomst is hier
Gonçalo heeft een duidelijke visie voor zijn bedrijf. “Weet je, de mode-industrie is aan het veranderen. Steeds meer mensen en bedrijven maken zich zorgen over het milieu, chemicaliën en ecovriendelijke materialen. We vinden mode allemaal belangrijk en het milieu wordt steeds belangrijker. Greenpact is de toekomst. Ik weet gewoon zeker dat het een succes wordt.” En succes krijg je met een goed businessplan. Gonçalo en Thayse zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om informatie toegankelijk te maken. “Elk label krijgt ook een code, zodat mensen dit makkelijk kunnen scannen met onze Greenpact-app. De app geeft de consument dan een direct overzicht van het hele productieproces: het gebruik van chemicaliën, ecovriendelijke materialen, werkomstandigheden, etc. Op dit moment weten consumenten hier gewoon niets vanaf. Ik wil dat iedereen toegang heeft tot deze informatie.”

Wij Inholland
Wij Inholland biedt een mogelijkheid aan studenten om hun project onder de aandacht te brengen. Als student krijg je een podium waarop je je met een innovatief project kunt onderscheiden van de standaard. Het is essentieel dat een project innovatief is op één van de thema’s gezond, duurzaam of creatief. Andere criteria zijn dat het project multidisciplinair is, een toegevoegde waarde heeft voor de regio en dat er wordt samengewerkt met een bedrijf, instelling of gemeente. Het winnende studententeam krijgt ondersteuning om hun project verder te brengen en een cheque ter waarde van 2.000 euro. Stem jij op Greenpact?