Veelgestelde vragen

Wat is blended learning?

Blended learning is een combinatie van online (ICT-gebaseerd) en offline leren (face-to-face), passend bij de gewenste leeruitkomsten, de inhoud van de opleiding en jouw leerproces. Interactie is hierbij een belangrijk uitgangspunt.

Wat zijn de voordelen van blended learning?

Het belangrijkste voordeel van blended learning is optimalisatie van het leerproces. Dankzij de inzet van technologie wordt jouw persoonlijke leerreis zo goed mogelijk gefaciliteerd. Je kunt bijvoorbeeld op jouw eigen tempo leeractiviteiten uitvoeren. Ook zorgt blended learning voor meer flexibiliteit: zo kun je meer tijd- en plaatsonafhankelijk leren, waardoor een opleiding vaak beter te combineren is met werk en privé. Vaak leidt dit ook tot betere leerresultaten. Kortom, bij een goede uitvoering zitten er alleen maar voordelen aan blended learning.

Waarom kiest Inholland Academy voor blended learning?

Blended learning is niet nieuw. Eigenlijk richten we onze post-hbo opleidingen al heel lang ‘blended’ in. Wel zien we steeds meer de mogelijkheden die technologie ons biedt en proberen we jou hiermee zo goed mogelijk te faciliteren in jouw eigen leerproces. Want als deelnemer sta je bij Inholland Academy centraal.

Door middel van activerende werkvormen (online en face-to-face) proberen we jouw leerproces te optimaliseren. Interactie is hierbij altijd een uitgangspunt, zowel fysiek als online. Dit kan op verschillende niveaus: interactie tussen mededeelnemers, tussen de deelnemer en docent en tussen de deelnemer en leerinhoud.

Hoe ziet blended learning eruit bij Inholland Academy?

Naast de ICT-gebaseerde onderwijsactiviteiten in onze post-hbo opleidingen, vinden wij het heel belangrijk elkaar te ontmoeten. Persoonlijk en dichtbij is niet voor niets een van onze kernwaarden. Daarom zijn in al onze post-hbo opleidingen fysieke contactmomenten ingepland. Soms omdat ‘ontmoeten’ voorop staat, soms omdat de lesinhoud erom vraagt. Daarnaast streven we ernaar om technologie ook zoveel mogelijk voor ons te laten werken.

Welke rol heeft de digitale leeromgeving bij blended learning?

Door middel van onze digitale leeromgeving Moodle kunnen we het leerproces goed vormgeven. Voor de opleiding start, krijg je toegang tot deze leeromgeving. Naast allerlei praktische informatie, zoals het lesrooster en de benodigde literatuur, word je in deze omgeving ook meegenomen in je leerreis. Zo tref je er verschillende leeractiviteiten die je op je eigen gewenste moment uit kunt voeren op jouw eigen tempo. Heel leuk om te zien, is dat er in deze leeromgeving ook veel interactie plaatsvindt. Zo wordt het forum vaak gebruikt onder deelnemers en word je soms gevraagd feedback te geven op het werk van je mededeelnemers. Ook het contact met de docent verloopt via deze leeromgeving.

Blended learning, blended onderwijs én blended onderwijzen; wat is het verschil?

Bij blended learning gaat het altijd om het leerproces van onze deelnemer. Want als deelnemer sta je bij Inholland Academy centraal. Interactieve werkvormen (fysiek en online) zorgen ervoor dat je zo optimaal mogelijk leert. Als je spreekt over blended onderwijs, gaat het over de formele context van blended learning. Op welke wijze organiseren wij het blended leren? Hoe kunnen wij als organisatie de deelnemer en de docent het beste ondersteunen? Blended onderwijzen gaat over de rol van onze docent. Met zorg wordt gekeken hoe de blended leerervaringen worden ontwikkeld en begeleid.

Wat is het verschil tussen blended learning en hybride onderwijs?

Blended learning is iets anders dan hybride onderwijs. Blended learning is een combinatie van online en offline leren (synchroon en asynchroon), passend bij de leeruitkomsten, het onderwijsaanbod en de deelnemer. Hybride onderwijs vindt gelijktijdig, zowel online als offline, plaats. In een fysieke ruimte zijn dan zowel de docent als een aantal deelnemers aanwezig. Op hetzelfde moment nemen andere deelnemers op afstand online deel aan de les. Lees hier meer over 'Wat is hybride onderwijs?'