In de GGZ-verpleegkunde bestaat grote behoefte aan kennis ter verbetering van de kwaliteit van verpleegkundige zorg. Het lectoraat GGZ-Verpleegkunde draagt hieraan bij met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar de geestelijke gezondheidszorg, de verstandelijke gehandicaptenzorg en de psychogeriatrische zorg.
De onderzoeksresultaten zijn in de meeste gevallen direct toepasbaar in de praktijk en het onderwijs aan verpleegkundigen en agogisch opgeleiden. Het lectoraat maakt deel uit van het domein Gezondheid, Sport en Welzijn en het Centre of Expertise Preventie in Zorg & Welzijn.
Vanuit het lectoraat geven we gastcolleges en workshops aan studenten van de opleidingen Verpleegkunde en Social Work. We hebben een adviserende functie ten aanzien van curriculumontwikkeling en dragen bij aan de begeleiding van studenten, via advisering en projectbegeleiding. We werken intensief samen met het werkveld, doordat werkveldpartners het onderzoek initiëren of doordat professionals en cliënten deelnemen aan de uitvoering van de studie.
Het lectoraat GGZ-Verpleegkunde is ondergebracht bij het Cluster Nursing (domein Gezondheid, Sport en Welzijn) van Hogeschool Inholland. We onderhouden relaties met een groot aantal universiteiten en andere kennisinstellingen. Kernpartners zijn het Amsterdam UMC en de Vrije Universiteit waar een belangrijk deel van het promotie-onderzoek is ondergebracht. Lector Berno van Meijel vervult daar ook de functie van bijzonder hoogleraar GGZ-verpleegkunde.
Onze samenwerking met praktijkinstellingen is erg belangrijk. Het lectoraat beschikt over een groot netwerk van samenwerkende praktijkinstellingen, met de Parnassia Groep en Altrecht GGZ als meest nabije partners.
We hebben een intensieve samenwerking met het bijzonder lectoraat Interprofessionele Zorg in de GGZ, dat is opgericht in de alliantie tussen Inholland en Altrecht GGZ. Dr. Wilma Swildens is de bijzonder lector binnen dit lectoraat.
Het onderzoeksprogramma van het lectoraat GGZ-Verpleegkunde is breed van opzet. We verrichten beschrijvend onderzoek waarvan de kennis benut kan worden voor toekomstige interventieontwikkeling. Voorbeelden zijn het onderzoek naar zorgbehoeften van depressieve ouderen en de beleving van vrijheidsbeperking op acute opname-afdelingen. Het lectoraat ontwerpt ook scholings- en interventieprogramma's, bijvoorbeeld ten aanzien van de effectieve omgang met zelfbeschadigend gedrag of de zogenaamde collaborative care programma's voor patiënten met een bipolaire stoornis of een ernstige persoonlijkheidsstoornis. Deze programma worden ook op hun effecten onderzocht.