Probleemgestuurd en student-gecentreerd medisch onderwijs, via tutorials in kleine groepen om actief leren te stimuleren.
In 1985 heeft Harvard Medical School haar curriculum volledig omgezet in een nieuwe en innovatief curriculum genaamd ‘Pathway’. Het curriculum is hierna nog twee keer herzien: New Pathway in 2006-2014 en Pathways sinds begin 2015. De uitgangspunten geïntroduceerd in 1985 blijven leidend. Het ging hierbij om probleemgestuurd en student-gecentreerd medisch onderwijs dat voor een groot deel gegeven wordt door tutorials in kleine groepen waarin actief leren gestimuleerd wordt. Momenteel bestaat het onderwijs in de eerste twee jaar voor 60% uit tutorials in kleine groepen en voor 40% uit traditionele colleges, aangevuld met laboratoriumtijd en conferenties.
Het doel van de curriculumherziening was om een nieuw onderwijsmodel op te zetten, waarin langdurige aandacht is voor de patiëntervaring, andere disciplines, begeleiding door academici en uitkomsten van studentenevaluaties. De hervorming had ook als doel om multidisciplinaire artsen op te leiden. Van deze artsen wordt verwacht dat zij sociale en gedragswetenschappelijke inzichten kunnen combineren met medisch biologische inzichten. Met betrekking tot life-long learning was het doel om studenten ‘self-directed learning’-vaardigheden bij te brengen.
Twee studies rapporteren over de leeruitkomsten van de ‘pathway studenten’. Uit de studie van Moore et al. (1994) komt naar voren dat studenten:
Uit de studie van Peters et al (2000) komt naar voren dat studenten:
Kolster, R., Boer, H., Jongbloed, B., Cremonini, L., Krug, K., Benneworth, P., ... & Westerheijden, D. F. (2015). Internationale good practices onderwijskwaliteit en studiesucces.
Opmerkingen
Het pathway curriculum van Harvard Medical School is overgenomen door verschillende andere instellingen. Klik hier om daar meer over te lezen.
Onderwijsinstelling
Harvard University / Harvard Medical School