Het Kenniscentrum RDM draagt bij aan beter opgeleide professionals en aan innovatie van bedrijven en organisaties in stad en haven.
Het Kenniscentrum RDM verbindt het onderwijs van Hogeschool Rotterdam aan havenstad Rotterdam met praktijkgericht onderzoek. Het kenniscentrum is gericht op vernieuwing van opleidingen, zowel op inhoud (up-to-date) als op onderzoeksvaardigheden (up-to-standard), kennisontwikkeling en bijdragen aan innovatievermogen van de praktijk. De focus ligt op de techniekopleidingen. Het Kenniscentrum RDM heeft twee programma’s en focusgebieden: Stad en Haven. Het Kenniscentrum RDM draagt bij aan beter opgeleide professionals en aan innovatie van bedrijven en organisaties in stad en haven.
Het Kenniscentrum RDM (KC RDM) is een samenwerkingsverband waarin onderwijsinstituten, kenniscentra en het bedrijfsleven werken aan beter (techniek) onderwijs en nieuwe kennis en duurzame oplossingen voor de stad en haven Rotterdam. Deze samenwerking vindt plaats in Communities of Practice (Leerwerkgemeenschappen) binnen vier domeinen: Maritiem & Smart Port Industry, Logistiek & Future Mobility, Energietransitie & Procesindustrie en Duurzaam Bouwen & Gebiedsontwikkeling.
Studenten hebben bijvoorbeeld een model ontwikkeld waarmee de totale kosten van elektrische voertuigen (aanschaf, kosten onderhoud en verbruik) in kaart kunnen worden gebracht en vergeleken met dieselvoertuigen. Andere studenten werkten samen met een woningbouwbedrijf aan een zogenaamd secondskin-concept, waarbij woningen die moeilijk te isoleren zijn een tweede huid krijgen waardoor ze meer energie-efficiënt worden. Studenten van verschillende technische opleidingen zijn, in opdracht van een bedrijf, op zoek naar de mogelijkheden om emissievrije schepen te bouwen.
Experimenten met ‘leerwerkgemeenschappen’ en ’afstudeerateliers’ geven de empirische onderbouwing voor onderwijsinnovaties. Elke lector in het KC adopteert één of twee opleidingen en draagt bij aan onderwijsvernieuwing, de uitvoering van de research agenda en de professionalisering van de hogeschooldocenten.
Het Kenniscentrum RDM draagt bij aan beter opgeleide professionals en aan innovatie van bedrijven en organisaties in stad en haven. De samenwerking met bedrijven in projecten binnen het KC RDM moet ertoe leiden dat:
KC RDM is een door het ministerie van OCW erkend en ondersteund expertisecentrum van Hogeschool Rotterdam, dat in een publiek-private samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs en partners uit het bedrijfsleven wordt vormgegeven op de campus van RDM Rotterdam, midden in de Rotterdamse haven. KC RDM is een fusie van kenniscentrum Sustainable Solutions en het Centre of Expertise Sustainable Mainport Innovation.
Op de RDM Campus staat de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijk centraal. De RDM Campus is samen met het Rotterdams Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam en het Albeda College (voor mbo) ontwikkeld. Het verdienmodel van het centrum is gestoeld op basiscontributies van deelnemende partners en aanvullende projectbijdragen. Activiteiten vinden plaats in communities of practice.
Het Kenniscentrum RDM heeft een strategische onderzoeksagenda die opgebouwd is uit zeven programmalijnen:
Elke programmalijn heeft een team van lectoren en onderzoeksdocenten. Per januari 2014 zijn 14 lectoren actief.
Het KC is faciliterend voor leerarrangementen tussen opleidingen en bedrijven in zogenaamde communities of practice. Om studenten optimaal voor te bereiden op een baan in havenstad Rotterdam wordt intensief samengewerkt met het bedrijfsleven. Zij geven de actuele context en vragen voor projecten in het praktijkgericht onderzoek. De gevraagde kwalificaties van de professional van morgen vertaald door het kenniscentrum naar onderzoeksprojecten en nieuwe werkvormen. Vanuit een multidisciplinaire benadering wordt studie verricht in eerste- en tweedejaars projecten, derdejaars opdrachten, vierdejaars minoren, stages en afstudeeronderzoeken.
Jaarplan 2014 Kenniscentra RDM (Sustainable Solutions en Mainport Innovation). Kijk op de nieuwspagina van het Kenniscentrum Duurzame Havenstad.
Internationale good practices onderwijskwaliteit en studiesucces