"Ontwikkelen van duurzaam inzetbare initiatieven ter bevordering van studentenwelzijn & sociale binding."
In 2021 heeft Inholland in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen gekregen om onder andere studentenwelzijn en sociale binding te versterken en de stageproblematiek te verminderen. Naar aanleiding hiervan is een consortium van vijf lectoren samengesteld, getiteld ‘Ontwikkelen van welzijn en sociale binding en terugdringen van stageproblematiek met studentparticipatie initiatieven’ (in het kort ‘Welzijn & Binding’).
Het doel van de onderzoeksactiviteiten van het consortium is het (door)ontwikkelen van evidence-informed duurzaam inzetbare interventies binnen Inholland.
Het onderzoeksconsortium organiseert in 2022 voor alle collega’s van Inholland drie professionele leergemeenschapsbijeenkomsten. In deze bijeenkomsten delen we nieuwe inzichten vanuit praktijkgericht onderzoek. We gaan daarnaast met elkaar in gesprek over hoe we welzijn en binding kunnen versterken binnen onze hogeschool.
De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op:
In het onderzoeksconsortium hebben we tot nu toe acht deelprojecten gedefinieerd:
Peer-coaching draait om een helpende relatie, waarin twee mensen van gelijke status actief deelnemen en daarbij van elkaar leren. In het hoger onderwijs wordt peer-coaching steeds vaker toegepast, waarbij studenten hun peers kunnen helpen en ondersteunen.
Bij het Studentsucces Centrum (SSC), dat als doel heeft om de binding en het welzijn van studenten te versterken, is peer-coaching een kernactiviteit. Binnen elk SSC zijn een of meerdere getrainde studenten actief als studentbuddy’s. Binnen ons consortium is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de peer-to-peerbegeleiding. Lees meer over de leerzame resultaten van deze studie in de publicatie 'Van eenmalig helpen naar duurzame coaching?'.
Vragen? Meer informatie? Stel je vraag aan Sanne van Herpen, of benader ons via het e-mailadres van het onderzoeksconsortium: welzijnenbinding@inholland.nl