Een behoefteonderzoek onder LHBTI+-studenten rondom de wijze waarop zij uiting (zouden willen) geven aan hun gender- en/of seksuele identiteit binnen de onderwijsomgeving van Inholland is zowel urgent als relevant. Onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau laat zien dat LHBTI’s in Nederland in het algemeen én specifiek ook in het hoger beroepsonderwijs nog altijd te maken krijgen met (veelal subtiele) vormen van homonegativiteit. Het is belangrijk dat LHBTI+-studenten een net zo (sociaal) veilige omgeving en zichtbare positie ervaren – binnen het hoger onderwijs in het algemeen en Inholland in het bijzonder – als andere studenten.
Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van geleefde ervaringen van LHBTI+-studenten op het gebied van inclusie. Hierbij zal in het bijzonder gekeken worden naar in hoeverre en op welke wijze LHBTI+-studenten uiting (zouden willen) geven aan hun gender- en/of seksuele identiteit binnen de onderwijsomgeving van Inholland in de breedste zin van het woord.
De onderzoekers houden semigestructureerde interviews met Inholland-studenten (van alle vestigingen) uit de LHBTI+-gemeenschap.
Met dit onderzoek geeft Inholland een stem aan LHBTI+-studenten binnen Inholland. Ook zal in de bredere onderwijscontext contact worden gelegd met andere (randstad)hogescholen om ervaringen en kennis uit te kunnen wisselen.
Vanuit de onderzoeksresultaten kunnen mogelijk suggesties worden gedaan voor (beleids)interventies die de positie van LHBTI+-studenten binnen Inholland verbeteren. Gedacht kan worden aan een platform of netwerk voor en door LHBTI+-studenten.