Het samen werken aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken raakt aan transdisciplinair samen werken. Onze uitdaging als hogeschool is om studenten voor te bereiden op de toekomst door ze te leren over sectorale grenzen heen te denken en transdisciplinair samen te werken. Alleen op die manier kunnen ze bijdragen aan de grote maatschappelijk vraagstukken zoals de stad van de toekomst.
Om de studenten hierop voor te bereiden, wordt bij Inholland Delft gewerkt aan de opzet van een nieuwe transdisciplinaire minor: 'Samen werken aan de de Stad van de Toekomst'. Binnen deze minor gaan studenten effectief aan de slag met maatschappelijke thema’s als klimaatadaptatie, circulaire economie, een gezonde leefomgeving, energietransitie, en de verdienmodellen hierachter. Daarbij leren ze uit verschillende vakgebieden met elkaar samen te werken en elkaar te begrijpen. Deze transdisciplinaire minor is ook toegankelijk voor externe studenten.
In de minor werken studenten aan een complex vraagstuk vanuit een transdisciplinair kenniswerkplaats, een living lab of een ander consortium. De minor zal studenten, en daarmee ook docenten, met verschillende opleidingsachtergronden bij elkaar brengen en vaardigheden aanleren die nodig zijn om in transdisciplinair verband samen te werken.
Inholland beschikt over een breed scala aan lectoraten en kenniscentra. Deze zijn in eerste instantie verbonden aan domeinen maar de vraagstukken waaraan zij werken houden zich niet aan domeingrenzen maar zijn domein overstijgend. Wanneer we studenten in aanraking willen komen met andere disciplines, onderzoeksmethodieken, actoren vraagt dat om een leeromgeving die domein overstijgend is. Door lectoren en onderzoekers te betrekken bij de minor willen we zowel de integratie tussen onderzoek en onderwijs versterken en daarnaast ook meer studenten en docenten te betrekken bij onderzoek rondom de vraagstukken van de toekomstbestendige stad en ook transdisciplinair samen te werken.
"Het is de uitdaging om studenten te leren over sectorale grenzen heen te stappen en transdisciplinair te werken."
Inholland biedt studenten de mogelijkheid om in verschillende Living Labs met praktijkpartners aan de slag te gaan met grootstedelijke vraagstukken. Voorbeelden zijn het Sluislab, gericht op de ontwikkeling, inrichting en gebruik van de nieuwe Sluisbuurt in Amsterdam, en Delft Tanthof, een grootschalig stadsvernieuwingsproject in Delft. Hier leren ze de skills die nodig zijn om samen te werken aan de complexe maatschappelijke vraagstukken van de stad van de toekomst.
Sommige skills en tools worden in de ene opleiding vaak toegepast terwijl ze voor andere opleidingen nieuw zijn. Peer learning en het aanreiken van trainingen en tools vanuit de verschillende domeinen spelen dan ook een belangrijke rol in de minor. Nieuwsgierigheid naar andere inzichten, methodes, oplossingsstrategieën is belangrijk voor studenten maar ook voor alle betrokkenen.
In de minor staan vraagstukken uit de praktijk centraal, waarin studenten vanuit verschillende disciplines transdisciplinair gaan samenwerken. Dit samenwerken gaat natuurlijk niet alleen over onderlinge samenwerking tussen studenten, docenten en lectoren, maar ook met ondernemers, burgers en lokale overheden rondom het vraagstuk. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de beroepspraktijk (GGD, IVN, gemeente, provincie, bedrijven, bewoners) die casussen uit de echte wereld inbrengen. Hiermee worden studenten uit verschillende disciplines uitgedaagd om samen te werken aan het vinden van oplossingen voor problemen uit de praktijk.
Het hoofddoel is de ontwikkeling, opzet en uitvoering van een transdisciplinaire minor, inclusief reflexieve monitoring. De resultaten zijn: