Conversational AI

Lectoraat
Finance & Accountancy
Duur
2022 t/m heden
Locatie
Rotterdam
Contact
Toon Otten

Het doel van het onderzoek naar Conversational AI

Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in onze samenleving en economie. Hoewel sommige mensen apps zoals ChatGPT, Bard en Copilot liever vermijden, is docent-onderzoeker Toon Otten juist voorstander van het gebruik van AI, vooral binnen het onderwijs - mits dit op een doordachte manier gebeurt. Want door met AI in gesprek te gaan, kun je juist op een efficiënte manier tot betere inzichten komen.

Aan de hand van deze onderzoeksprojecten illustreren we de effectiviteit van deze benadering van Conversational AI. In twee afzonderlijke onderzoeksprojecten hebben we in het principe van conversational AI onderzocht. 

We voeren deze onderzoeken uit met een sterke focus op de inzet van conversationele AI als leermiddel. In beide projecten wordt AI niet gebruikt als passieve tool, maar als actieve gesprekspartner die studenten helpt om hun vaardigheden en besluitvorming te verbeteren.

 

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

De aanpak begint met het identificeren van specifieke uitdagingen binnen een vakgebied, zoals besluitvorming in de financiële sector en taalvaardigheid bij studenten. Vervolgens zetten we AI-technologieën op verschillende manieren in: eerst op een delegatieve manier en daarna op een conversationele manier. Studenten gaan daarbij direct met AI in dialoog om feedback te ontvangen en hun ideeën te verbeteren. 

Lees hier meer over de twee projecten:

Onderzoek naar verbeterde businessplannen met AI | Onderzoek naar taalfitness-app voor studenten

 

"Onze studenten zullen aan de slag moeten met AI. Het werkveld vraagt dat aan hen. Het is goed als Inholland het voortouw neemt in AI-geïnspireerd onderwijs."

- Toon Otten, onderzoeker Finance & Accountancy

Verbeterde businessplannen met Conversational AI in finance onderwijs

Het verloop van het onderzoek

In dit onderzoeksproject onderzochten we hoe AI kan bijdragen aan het besluitvormingsproces van studenten Finance. De studenten kregen de taak om een businessplan te ontwikkelen waarin AI een rol speelt in het verbeteren van praktijken in de financiële sector. Hierbij verkenden ze onder andere of AI standaardvragen van accountants kan beantwoorden of patronen kan herkennen die wijzen op fraude. Om deze ideeën te ontwikkelen, werd AI op twee manieren ingezet: op een delegatieve manier, waarbij de AI opdrachten uitvoerde, en op een conversationele manier, waarbij AI als sparringpartner fungeerde om tot betere beslissingen te komen. 

Het project werd uitgevoerd in drie fasen. In de eerste fase maakten de studenten hun businessplannen zonder gebruik van AI. In de tweede fase gebruikten ze AI op een delegatieve manier en in de derde fase op een conversationele manier. Via een Shark Tank-spel pitchten de studenten hun plannen, waarbij zij AI-persona’s in een app om feedback vroegen.

Wat zijn de resultaten?

De resultaten lieten zien dat de kwaliteit van de businessplannen toenam naarmate AI een grotere rol speelde. Vooral de inzet van conversationele AI leidde tot de beste resultaten, waarbij de studenten hun plannen steeds verder verfijnden door continu kritische feedback van de AI te ontvangen.

Groter studie- en carrièresucces met AI

Het verloop van het onderzoek

Dit tweede onderzoeksproject richtte zich op de toepassing van AI om studenten met een Caribische achtergrond te ondersteunen in hun taalvaardigheid. In een experiment met 69 studenten van Hogeschool Inholland Haarlem werd opnieuw onderzocht hoe AI de besluitvorming kon verbeteren, met dezelfde resultaten als eerder: studenten bereikten betere besluitvorming door in dialoog te gaan met AI-persona’s.

Vervolgens hebben we het project uitgebreid naar Hogeschool Inholland Rotterdam, waar het principe van conversational AI werd toegepast binnen het "Fast Track naar Taalvaardigheid", een initiatief van het Studentsucces Centrum. Hier lag de focus op het ondersteunen van Caribische studenten bij het overbruggen van taaluitdagingen tussen Nederlands en Papiamento. AI hielp grammaticale struikelblokken in kaart te brengen, zoals woordvolgorde en het gebruik van lidwoorden.

Wat zijn de resultaten?

Het onderzoek liet zien dat AI aanvankelijk niet alle uitdagingen wist te identificeren. Via AI-interviews en vragenlijsten ontdekten de onderzoekers dat Caribische studenten ook moeite hadden met intonatieverschillen en het gebruik van uitdrukkingen en gezegden in het Nederlands. Deze inzichten hebben we gebruikt om het AI-onderzoek verder te verfijnen.

Als resultaat van deze conversationele benadering van AI hebben we een taalfitnessapp ontwikkeld, waarmee studenten dagelijks hun taalvaardigheid kunnen oefenen. Daarnaast werken we aan een AI-assistent die gepersonaliseerde taalondersteuning biedt, wat een nieuwe stap is in het gebruik van AI voor educatieve doeleinden.

Dit onderzoek in de media

"AI verbetert taalonderwijs: kwaliteit in twee jaar tijd verdubbeld"

Dit artikel op Emerce gaat in op de AI-taalassistent die Caribische studenten helpt met hun Nederlandse taalvaardigheid: "Volgens de onderzoekers is de assistent, ontwikkeld met subsidie van de Taalunie, de eerste in zijn soort. Reisorganisator Corendon test de assistent momenteel onder 800 medewerkers op de Caribische eilanden. De assistent wordt op 3 oktober tijdens de Week van het Nederlands gepresenteerd. Turkse en Arabische versies van de assistent volgen later dit jaar."

Lees verder op Emerce.nl

"Effectief gebruik van AI begint met beter taalonderwijs"

Succes begint met taalvaardigheid. Ook, nee júist nu kunstmatige intelligentie oprukt, want daar moet je helder mee communiceren. Het hoger onderwijs moet taal daarom serieus nemen, schrijft Toon Otten in dit opiniestuk op Trouw.nl. Want taal is meer dan alleen een manier om gedachten uit te drukken; het is de interface waarmee we met AI communiceren.

Lees verder op Trouw.nl

Wat is het belang voor het onderwijs?

Een van de doelen van deze onderzoeken naar Conversational AI is om de kwaliteit van het taalonderwijs te verbeteren, in eerste instantie specifiek voor studenten voor wie Nederlands niet hun moedertaal is. Ons onderzoeksteam is AI in gaan zetten om de specifieke taaluitdagingen van Caribische studenten te identificeren.

Met de taalfitnessapp kunnen Caribische studenten nu dagelijks hun taalvaardigheid oefenen.  Uit de resultaten blijkt dat de kwaliteit van het taalonderwijs in twee jaar tijd door AI twee keer zo goed is  geworden. 

In het najaar en de winter worden de Turkse en Arabische versies van de app verwacht, zodat studenten die deze talen spreken deze app ook kunnen gaan gebruiken. 

Hoe wordt het werkveld betrokken?

Naast toepassingen in het onderwijs zien we volop mogelijkheden voor internationaal opererende bedrijven voor wiens personeel een goede taalbeheersing belangrijk is. We hebben daarvoor een eerste samenwerking met reisorganisatie Corendon. Deze reisorganisatie test de assistent sinds deze zomer onder haar Caribische medewerkers voor wie een goede Nederlandse taalvaardigheid belangrijk is.

Samenwerkingspartners van Hogeschool Inholland

Nieuws over Conversational AI

Vervolgonderzoek naar Conversational AI

Op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Op dit moment loopt het onderzoek naar Conversational AI door. Naast de studenten van Inholland test reisorganisatie Corendon momenteel de AI-taalassistent onder 800 medewerkers op de Caribische eilanden. Ook worden Turkse en Arabische versies van de assistent later dit jaar geïntroduceerd. Wil je op de hoogte blijven van dit vervolgonderzoek? Laat dan je gegevens achter via onderstaand formulier. 

Werk samen met Toon

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
+31615279082