eLink is een verzamelnaam voor een belangrijke procesoptimalisatie. Hiermee wordt namelijk de afhandeling van luchtvracht en bijbehorende documentatie bevorderd, en het afhandelingsproces effectiever en efficiënter georganiseerd. ICT (digitalisering) speelt hierbij een belangrijke rol, maar ook de aanpassing van bestaande regels, gewoonten en efficiënter gebruik van de infrastructuur zijn van belang.
Met behulp van eLink wordt een zo naadloos mogelijke verbinding tussen aanleverende partijen en afhandelaren gecreëerd. Hierdoor kan de vrachtketen op en rond Schiphol excelleren op snelheid, betrouwbaarheid, veiligheid, kosten en duurzaamheid.
Door het gebruik van eLink kan ook de vrachtafhandeling op Luchthaven Schiphol efficiënter. Verdere implementatie van het digitaliseringsprogramma kan leiden tot een reductie van CO2-uitstoot en papierverbruik. Dit staat in het onderzoeksrapport eLink: The Seamless Connection in Air Transport, waaraan drie studenten Business Studies van Inholland Haarlem hebben meegewerkt: Lisa Jane Hoole, Daan Lute en Corniels Wassenaar. Zij hebben, in opdracht van brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN), zes maanden onderzoek gedaan bij zes luchtvrachtafhandelaren.