Erasmus+ Oral Health Onderwijsontwikkelingsproject

Verbetering van de mondgezondheid door interprofessionele zorg

Lectoraat
GGZ Verpleegkunde
Duur
Januari 2023 t/m januari 2025
Locatie
Amsterdam
Contact
Berno van Meijel

Het doel van Oral Health Onderwijsontwikkelingsproject

Een goede mondgezondheid is een essentieel onderdeel van de algemene gezondheid van mensen en draagt bij aan het welzijn en de kwaliteit van leven. Toch zijn mondaandoeningen een groot gezondheidsprobleem in Europa, vooral voor kwetsbare patiëntgroepen zoals fragiele ouderen, mensen met ernstige psychische aandoeningen en mensen met een verstandelijke beperking. Deze patiëntgroepen vereisen speciale aandacht bij het ontvangen van mondzorg, zoals gespecialiseerde kennis en vaardigheden. Het blijkt dat professionals in de mondzorg, verpleegkunde en sociaal werk de kennis en vaardigheden missen die nodig zijn om interprofessioneel goede mondzorg te waarborgen voor kwetsbare patiëntgroepen.

Het doel van dit project was om de mondzorg te verbeteren voor de kwetsbare patiëntgroepen, zoals fragiele ouderen, mensen met ernstige psychische aandoeningen en mensen met een verstandelijke beperking. Het is belangrijk dat toekomstige mondzorgprofessionals en zorgprofessionals nauwer samenwerken en informatie uitwisselen over de gezondheidssituatie van de patiënt. Hierbij is het belangrijk dat zowel mondzorgprofessionals als zorgprofessionals kennis en vaardigheden hebben met betrekking tot medische en psychologische aandoeningen, mondgezondheid en gedragsaspecten van de genoemde kwetsbare patiëntgroepen.

Ontwikkelen van onderwijsmodules 

We hebben drie modules ontwikkeld om de curricula van opleidingen zoals opleidingen Mondzorgkunde, Verpleegkunde en Social Work te verbeteren. Deze modules zijn bedoeld om studenten meer kennis te laten opdoen en samenwerking tussen disciplines te verbeteren, met als uiteindelijk doel de mondgezondheid van kwetsbare patiënten te verbeteren. Interprofessionele samenwerking werd geïntegreerd om elkaars vakgebieden beter te begrijpen en problemen gezamenlijk aan te pakken.

Mondzorgprofessionals, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers waren actief betrokken bij het ontwikkelproces. Ze namen deel aan workshops om hun praktische ervaringen te delen. Evaluaties werden uitgevoerd om te beoordelen of de modules voldeden aan de behoeften en verwachtingen van studenten en professionals. Indien nodig hebben we de modules aangepast op basis van feedback van studenten en professionals.

Voor docenten

Docenten kunnen het ontwikkelde educatieve materiaal (in het Engels) gebruiken en integreren in hun curriculum. Studenten kunnen de cursus volgen via het platform Moodle, waarbij hun eigen docent de opdrachten beoordeelt. Docenten kunnen ook delen van de modules gebruiken en toepassen in hun eigen lesprogramma. Meer informatie over de inhoud van de modules is te vinden via Edusource.

 

Internationale partner-onderzoekers

In dit project werken we nauw samen met een aantal nationale en internationale onderzoekers en partners. Dit zijn Claar Wierink, docent-onderzoeker bij de opleiding tandheelkunde aan ACTA, Nicolas Giraudeau, docent-onderzoeker bij de opleiding tandheelkunde aan Université de Montpellier, Luís Luís, docent-onderzoeker bij de opleiding Public Health aan Instituto Politécnico de Leiria, en Henrique Luís, docent-onderzoeker bij de opleiding mondzorgkunde aan Universidade de Lisboa, Portugal. 

Samenwerkingspartners van Hogeschool Inholland

Nieuws over het project

Werk samen met Berno

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
+31 (0) 623 800 349