Basisscholen bieden een unieke kans om kinderen gezonde gewoontes aan te leren, los van hun thuissituatie. Schoolmaaltijdprogramma’s kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Uit onderzoek blijkt dat deze programma’s positieve effecten hebben op meerdere vlakken, zoals voedingszekerheid, de kwaliteit van het dieet, het voorkomen van overgewicht en de leerprestaties. Deze effecten zijn nog sterker zichtbaar bij kinderen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische positie. In Nederland bestaat de standaard schoollunch echter vaak uit zelf meegebracht brood, zuivelproducten en sap. Voor veel scholen blijkt het een uitdaging om voedingsaanbod te vinden dat past bij hun visie, de schoolpopulatie en de beschikbare middelen, zoals leerkrachtentijd en roosterruimte.
Het doel van Gelijk Gezond is om basisscholen te ondersteunen bij het succesvol aanbieden van gezonde voeding.
In onze onderzoeken willen we, samen met input van onder andere leerkrachten en leerlingen:
Met deze aanpak hopen we basisscholen handvatten te bieden om gezonde voeding toegankelijk en haalbaar te maken, voor elke school en elke leerling.
Onder Gelijk Gezond vallen meerdere projecten die gericht zijn op het aanbieden van gezonde voeding op de basisschool voor iedereen. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat op jonge leeftijd een basis gelegd wordt voor een gezonde leefstijl.
In oktober 2024 is een aanvraag voor een SIA KIEM MV onderzoek naar gezonde schoollunches goedgekeurd. In dit project willen we inzicht verkrijgen in kritische factoren die van invloed zijn op de consumptie van groenterijke lunchmaaltijden op basisscholen. We werken hierin samen met TommyTomato. Dit project is gestart in november 2024 en heeft een looptijd van 1 jaar.
Ons projectvoorstel voor onderzoek naar gezond voedingsaanbod op de basisschool is goedgekeurd voor subsidie vanuit de achtste stimuleringsronde van het Centre of Expertise: Preventie in Zorg en Welzijn. Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van basisschooltypes met criteria waar voedingsaanbod aan moet voldoen en bestaand voedingsaanbod aan de verschillende types te koppelen om de keus voor passend voedingsaanbod voor basisscholen makkelijker te maken. Het onderzoek gaat van start in januari 2025 en heeft een looptijd van 18 maanden. Het is een samenwerking tussen domeinen AFL (opleiding FCT en team onderzoek), O&I en GSW.
Dit project is gericht op het vergroten van het bereik van de gezonde lunchmaaltijden van Tommy Tomato op basisscholen in kwetsbare wijken in Utrecht. We willen hierbij de consumptie van de lunchmaaltijden in kaart brengen en onderzoeken welke mate en welke manier van inspraak van kinderen leidt tot meer succes (hogere tevredenheid en consumptie). De onderzoeksactiviteiten starten in september 2025 en hebben een looptijd van 18 maanden.
Meerdere Inholland-domeinen zijn betrokken bij Gelijk Gezond. Voor nu zijn dat AFL, GSW en O&I, en we staan open voor andere samenwerkingen.
"Het aanbieden van voeding en voedingseducatie op de kinderopvang en de basisschool biedt een kans om alle kinderen een gelijke en gezonde basis mee te geven."
Studenten aan opleidingen zoals Food Commerce &Technology kunnen projectopdrachten doen binnen Gelijk Gezond.
In de projecten ontwikkelen we daarnaast onderwijsmateriaal, zoals een Gezonde Leefstijl-module voor Associate degree Pedagogisch Educatief Professional.
TommyTomato is vanaf de start van Gelijk Gezond betrokken geweest. TommyTomato is een innovatieve onderneming die zich richt op het leveren van gezonde, warme lunches aan basisscholen. Het is hun missie om kinderen groente-eters voor het leven te maken. We bieden inzicht in de consumptie van de maaltijden en waar maaltijden en aanbod aan moet voldoen vanuit verschillende perspectieven.
Het blijkt in de praktijk lastig om keuzes te maken die aansluiten op de visie op voeding, de schoolpopulatie, die passen binnen de beschikbare middelen en de context van de school; denk aan onderwijs- en leerkrachtentijd en het lesrooster. In Gelijk Gezond stellen we criteria op voor verschillende basisschoolcontexten (schoolscenario’s) waaraan schoolmaaltijden en voedingseducatie moeten voldoen. Ook willen we bestaand voedingsaanbod koppelen aan de verschillende scenario’s om de keus voor passend voedingsaanbod voor basisscholen makkelijker te maken. In deze schoolscenario’s willen we ook het perspectief van leerkrachten en kinderen meenemen. Daarom betrekken we hen ook actief bij het onderzoek.
Daarnaast werken we aan productontwikkeling. Door maaltijden te wegen van een aantal scholen en klassen die terugkomen bij TommyTomato (in Den Haag) maken we inzichtelijk welke maaltijden goed en welke minder goed worden gegeten. Studenten Food Commerce & Technology gaan vervolgens met de minst gegeten maaltijden aan de slag om deze te verbeteren.