Doel van dit project is om de rol van sekse- en genderverschillen in activiteiten in het jongerenwerk in de wijk Poelenburg/Peldersveld in Zaandam inzichtelijk te maken en te overbruggen, om zo gendergelijkheid te stimuleren en het jongerenwerk toegankelijk en veilig te maken voor een bredere groep jongeren uit de wijk.
Jongerenwerkers willen werken aan gelijke toegang tot voorzieningen en gelijke ontwikkelkansen voor jongens en meiden, maar uit het onderzoek Kansrijk Poelenburg bleek dat jongerenwerkers onbedoeld de ontwikkelruimte voor meiden en lhbtqia+-jongeren soms beperken. In Gendergelijk Poelenburg zijn we daarom met jongeren en jongerenwerkers aan de slag gegaan om activiteiten te ontwikkelen rondom gendergelijkheid, een thema dat binnen het jongerenwerk nog weinig aandacht krijgt. We keken daarbij specifiek naar de rol van (jonge)mannen in het creëren van een veilige, inclusieve sociale omgeving, waarin geen ruimte is voor grensoverschrijdend gedrag. Door aandacht te hebben voor mannenemancipatie werken we enerzijds aan het verzachten en verrijken van mannelijke genderexpressie, en anderzijds aan het ontwikkelen van een veilige ruimte voor het bespreken van genderrollen en diverse genderopvattingen binnen het preventief wijkgericht werken.
Volgens onze samenwerkingspartner Emancipator betekent mannenemancipatie met een andere blik kijken naar de rol van mannen en mannelijkheid. Daarbij hoort het voorkomen van gewelddadige mannelijkheid en het promoten van zorgzame mannelijkheid, als bijdrage aan de vrouwenemancipatie en lhbtqia+-personen. Ook gaat het om de bevrijding van mannen uit traditionele mannelijke rolpatronen.
In dit onderzoek werkten we samen met jongeren en jongerenwerkers aan het ontwikkelen van drie activiteiten voor het buurthuis de Poelenburcht en drie activiteiten voor scholen. We ontwikkelden de activiteiten met als doel gendergelijkheid te stimuleren door op een laagdrempelige en cultuursensitieve manier thema’s te bespreken zoals genderrollen- en expressie, mannen- en vrouwenemancipatie en lhbtqia+-emancipatie.
De ontworpen activiteiten maakten we samen met een handleiding toegankelijk voor professionals in het jeugddomein en het onderwijs (vo en mbo). De gebruikte casuïstiek stellen we beschikbaar binnen de opleidingen Pedagogiek en Social Work. Daarnaast maakten we een weblecture als eindpresentatie voor beleidsmedewerkers, jeugdprofessionals en andere geïnteresseerden, waarin we het onderzoek, de aanpak, de resultaten en producten presenteren.
Tot slot namen we een driedelige podcast op over het thema 'werken aan gendergelijkheid in het jongerenwerk', in samenwerking met jongeren van het buurthuis Poelenburcht en Kleurrijk, jongerenwerkers Mila Alves de Amorim en Donovan Dihalu, Daryll Landbrug van Stichting DOCK, Bas Zwiers van Emancipator en Stijn Sieckelinck van het lectoraat Youth Spot (Hogeschool van Amsterdam). Deze is beschikbaar voor jeugdprofessionals, beleidsmedewerkers, studenten Pedagogiek en Social Work en iedereen die meer wil weten van werken aan gendergelijkheid.
"Gender is een heel dankbaar thema om jongeren te verlokken om naar een dieper niveau te gaan, om eens iets te zeggen over wie ze zijn, over wat ze vinden en wat ze hopen te bereiken in het leven."
In dit onderzoek van lectoraat Jeugd & Samenleving werken we met jongerenwerkers en jongeren aan mannenemancipatie, om zo gendergelijkheid te stimuleren. In samenwerking met stichting Emancipator hebben we jongerenwerkers een training aangeboden. Vervolgens zijn samen met jongerenwerkers en jongeren drie activiteiten ontwikkeld om in het jongerenwerk en op scholen op een laagdrempelige en cultuursensitieve manier gendernormen, genderexpressie en gendergelijkheid bespreekbaar te maken, waarbij aansluiten bij de leefwereld van jongeren voorop stond.
De bevindingen van ons onderzoek hebben we beschikbaar gesteld in de vorm van een weblecture voor jeugdprofessionals en beleidsmakers, een driedelige podcast en de drie uitgewerkte activiteiten met een bijbehorende handleiding.
We implementeren de kennis over hoe jeugdprofessionals kunnen werken aan het bevorderen van gendergelijkheid door het adresseren van gendernormen in de opleidingen Pedagogiek en Social Work van Hogeschool Inholland. Dit vraagstuk krijgt daarnaast een vaste plek in het curriculum in de vakken 'werken in een jeugdwijkteam', 'outreachend werken' en de minor ‘Sociale Pedagogiek: opgroeien en opvoeden in een inclusieve samenleving’.
We betrekken de jongerenwerkers in iedere fase bij het ontwikkelen en implementeren van de activiteiten en workshop.
Dit onderzoeksproject is ZonMW gefinancierd.