Haarlem is in 2017 uitgeroepen tot filehoofdstad van Nederland. Niet een titel om trots op te zijn. Het verkeer loopt nog steeds vast en de titel staat haaks op de doelstelling van de binnenstad: het terugdringen van de uitstoot van CO2 naar nul.
Doelstellingen Haarlem:
in 2025 emissievrij,
in 2030 klimaatneutraal,
in 2040 aardgasvrij
De wegen lopen vol. Maar hoe zit het met de waterwegen? Haarlem ligt aan het Spaarne en er lopen mooie grachten rondom de binnenstad. Op welke wijze kan er duurzame vrachtlogistiek over water worden gerealiseerd teneinde Haarlem veiliger, schoner en met minder hinder voor de omgeving te beleveren?
Studenten van Hogeschool Inholland en de Vrije Universiteit (Amsterdam) gaan onderzoek doen naar de verschillende vervoersstromen en -modaliteiten van en naar (de binnenstad van) Haarlem. Tevens wordt er onderzoek gedaan naar een eventuele goederenhub aan de rand van de stad. Samen met bedrijfsleven en overheden (triple helix) gaan ze vervolgens op zoek naar nieuwe inzichten op gebied van logistiek, transport, bereikbaarheid en mobiliteit over water met als doel een bijdrage leveren aan de strategische doelstellingen van de stad Haarlem.
Dit project is een voorbereidend onderzoek in het kader van Green Deal Zes Stadslogistiek, voor opschaling naar een expermiment voor duurzame vrachtlogistiek over water.
"Goederenvervoer over water in Haarlem past uitstekend in ons historisch besef."
In opdracht van de gemeente Haarlem heeft Hogeschool Inholland onderzoek gedaan naar het gebruik van de waterwegen als oplossing voor het goederenverkeer van en naar de binnenstad van Haarlem. Studenten van de opleiding Business Studies (afstudeerrichting Logistiek) onderzochten, onder supervisie van onderzoeker Giovanni Douven, de verschillende vervoersstromen en -modaliteiten van en naar (de binnenstad van) Haarlem en de mogelijkheid van een goederenhub aan de rand van de stad.