Heal the Healer: mentale gezondheid in de muziekindustrie

Het doel van het project

Het project Heal the Healer (HTH) richt zich op het verbeteren van de mentale gezondheid en het welzijn van muzikanten en professionals in de muziekindustrie. Werken in de muziekindustrie gaat gepaard met grote mentale gezondheidsrisico’s. Diverse onderzoeken tonen vrij consistent aan dat zo’n 70% van de mensen in de sector beroepsgerelateerde gezondheidsklachten kennen. De klachten variëren van paniekaanvallen en extreme stresslevels tot depressie en angststoornissen, soms zelfs leidend tot vroegtijdig overlijden. Het doel van het project Heal the Healer is om interventies te ontwikkelen en implementeren die enerzijds de veerkracht van kwetsbare individuen vergroten (preventie) en anderzijds structurele verbeteringen realiseren in de werkomstandigheden in de muziekindustrie (amplitie). 

We zullen deze interventies integreren in de curricula van drie opleidingen (Conservatorium Haarlem, Leisure & Events Management, Creative Business) en toepassen in het werkveld. Daarnaast bouwen we een wetenschappelijke kennisbasis op om deze aanpak verder te ontwikkelen en uit te breiden naar andere sectoren. Met het project willen we bewustzijn creëren over mentale gezondheidsrisico's in de sector en bijdragen aan destigmatisering. Het bereidt studenten en professionals daarnaast voor op een gezondere, duurzamere toekomst in hun vakgebied.

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

We voeren het project uit in verschillende fasen. Allereerst verkennen we het landschap via deskresearch en gesprekken met domeinexperts. Zo maken we een overzicht van de mentale gezondheidsproblematiek in de muziekindustrie. Dit leidt tot een werkveldinventarisatie met best practices en behoefteonderzoek binnen de sector.

Daarna zorgen we voor een deepdive in de sector. We verzamelen kennis bij drie doelgroepen: studenten, werkenden in de muziekindustrie en welzijnsprofessionals. Dit gebeurt via een enquête en semigestructureerde interviews om inzicht te krijgen in hun ervaringen, behoeften en oplossingen.

Vervolgens ontwikkelen we interventies op basis van de verzamelde data. Dit doen we in co-creatie met studenten, werkenden en onderwijsvertegenwoordigers. We testen deze interventies in kleine pilots en verbeteren deze via iteraties. Voorbeelden zijn workshops over time-management en mentale veerkracht. We integreren de interventies in de curricula van opleidingen en toegepast in talentprogramma’s van werkveldorganisaties. Het proces wordt ondersteund door design thinking-methodieken. 

Tijdens elke fase bewaken we de ethische integriteit. Ook evalueren we impact van de interventies om bij te dragen aan duurzame oplossingen voor mentale gezondheidsproblemen in de sector.

"Met het project Heal the Healer willen we bewustzijn creëren en praktische tools en interventies ontwikkelen om zowel studenten als werkenden beter te ondersteunen."

- Koos Zwaan, lector Innovations in the Music Industry

Wat is het belang voor het onderwijs?

HTH speelt een cruciale rol in het onderwijs door studenten voor te bereiden op de realiteit van de muziekindustrie, een uitdagende sector. De interventies richten zich op het vergroten van veerkracht en het aanleren van vaardigheden om met stressvolle omstandigheden om te gaan. Dit koppelen we aan praktische lessen over het verbeteren van werkomstandigheden. Door deze aanpak worden studenten niet alleen beter voorbereid op een carrière in de muziekindustrie; het stelt hen ook in staat om een positieve verandering aan te jagen binnen hun werkveld.

We gaan de interventies integreren op drie niveaus in het onderwijs: van kennismaking met het thema (propedeuse) tot het operationaliseren van oplossingen (jaar 4). Dit draagt bij aan een curriculum dat studenten helpt zich te ontwikkelen tot veerkrachtige, bewuste professionals. Daarnaast stimuleert het project destigmatisering en het bespreekbaar maken van mentale gezondheid. Dat is essentieel  voor een duurzame en inclusieve toekomst binnen en buiten de muziekindustrie.

Hoe betrekken we het werkveld?

Het werkveld speelt een centrale rol in het HTH-project. Betrokken partners zijn BAM! Popauteurs, Music Managers Forum NL (MMF), en Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). Deze organisaties leveren input via gesprekken, delen kennis en implementeren interventies in hun talentontwikkelingsprogramma’s. Ook werken coaches en welzijnsprofessionals mee om praktische expertise te bieden.

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

Wat het onderwijs betreft worden er drie op maat gemaakte interventies geïntegreerd in de curricula van Conservatorium Haarlem, Leisure & Events Management, en Creative Business. Voorbeelden zijn workshops over time-management en mentale veerkracht.

Een "Heal the Healer"-gids voor zowel het onderwijs als het werkveld biedt praktische tools en best practices om mentale gezondheid bespreekbaar te maken en te verbeteren. 

Samenwerkingspartners van Hogeschool Inholland

Werk samen met Koos

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
0651016495