
De hybride professional is iemand die zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs actief is. Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door naast een baan in een organisatie ook bij te dragen aan het opleiden van studenten voor de groene sector. Een hybride professional kan ook twee verschillende banen combineren, waarvan er minimaal één in het onderwijs is. In alle gevallen staat de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs centraal. Daarbij zijn studenten in staat om praktijkervaring op te doen en daarin leeractiviteiten uit te voeren.
Het doel van dit project is om meer geschikte Hybride Docenten succesvol in te zetten in het groene onderwijs (mbo en hbo). Dit doen we door nieuwe docenten te werven of door huidige docenten de kans te geven zich verder te ontwikkelen en te professionaliseren.
Hiervoor ontwikkelen we realistische en holistische concepten voor verschillende typen en niveaus van Hybride Docenten voor de groene mbo- en hbo-opleidingen. Met een ‘holistisch concept’ bedoelen we een brede, samenhangende kijk op de Hybride Docent. We kijken naar alle aspecten van het beroep en plaatsen de docent in zijn of haar werkcontext.
Daarnaast willen we zorgen voor een duurzame implementatie van het concept Hybride Docent. Dit doen we door het te integreren in het beleid van organisaties en HRM-afdelingen. Denk hierbij aan werving en selectie, professionalisering van hybride docenten en de samenwerking met de praktijk.
Dit project is een samenwerking van het lectoraat Human Capital en het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool. We voeren het project uit in het kader van het Het Groeifonds Katapult project dat Inholland-domein Agri, Food & Life Sciences (AFL) en Lentiz samen hebben binnengehaald. Petra de Leeuw is programmamanager.
We starten met interviews met experts, hybride werkende mbo- en hbo docenten, en experts uit het bedrijfsleven. In tweede deel van het project ontwikkelen we producten rondom de Hybride Docent zodat deze vaker, breder en beter ingezet kunnen worden. De ontwikkeling doen we samen met een werkgroep bestaande uit hybride werkers uit mbo en hbo. Hiermee ontwikkelen we in co-creatie de instrumenten, die we later gaan testen in de praktijk.
Op diverse momenten toetsen we de tussenresultaten bij een grotere groep vanuit Inholland, Lentiz, en de partners van beide scholen. Op deze manier vergroten we onze impact én werken we aan verbreding en implementatie van het ontwikkelde gedachtegoed.
"Met onze studies willen we studenten voorbereiden op de praktijk. Het is mooi als mensen uit de praktijk ze daarbij helpen."
De laatste jaren is er in het onderwijs veel aandacht voor de Hybride Docent. Drie belangrijke overwegingen hierbij zijn (1) verminderen van het tekort aan docenten, (2) verstevigen van de verbinding tussen onderwijs en praktijk en (3) uitwisselen van up-to-date kennis uit de praktijk en het onderwijs.
Vanuit Inholland nemen diverse onderwijsprofessionals deel aan het project. De uitkomsten testen we in een pilot. Daarmee kunnen we de implementatie voorbereiden van het beleid rondom hybride docenten.
Diverse bedrijven en organisaties nemen deel aan het project. Zij leveren een bijdrage door hun kennis in te brengen, door deelname aan co-creatiesessies en door tussenproducten te toetsen. We werken aan een concept van de Hybride Docent dat breed implementeerbaar is in het groene mbo- en hbo-onderwijs.
In maart 2026 weten we:
In dit project werkt het lectoraat Human Capital samen met het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool. Lector Ellen Sjoering en senior onderzoeker Miranda de Hei nemen deel vanuit het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling.
"Onze docenten zijn experts op het gebied van didactiek. En mensen uit de praktijk weten juist heel goed wat er bedrijven leeft. Zij kunnen dus een mooie aanvulling zijn op het onderwijs."