Innovatieprocessen in het hoger onderwijs

Lectoraat
Teaching, Learning & Technology
Duur
Oktober 2024 t/m maart 2025
Locatie
Inholland-breed
Contact
Renée Schrouwen

Innovatieprocessen in het hoger onderwijs

Met het onderzoeksproject Innovatieprocessen in het hoger onderwijs wil het lectoraat Teaching, Learning & Technology docenten en andere onderwijsprofessionals helpen bij de uitdagingen die komen kijken bij veranderingen in het onderwijs. Wij willen hen ondersteunen met een helder overzicht van bekende innovatietheorieën. Denk aan modellen zoals het Concerns-based Adoption Model (CBAM), dat onderwijsprofessionals helpt begrijpen hoe verschillende personen reageren op veranderingen. Met behulp van deze en andere theorieën kunnen onderwijsvernieuwers meer grip krijgen op de veranderingen die ze in- en doorvoeren.

Het onderwijs verandert tegenwoordig steeds sneller. Docenten in het hoger onderwijs staan vaak voor de uitdaging om nieuwe methodieken of vormen van onderwijs toe te passen. Dit kan soms ingewikkeld zijn, omdat niet altijd duidelijk is hoe je een dergelijke onderwijsinnovatie op een praktische manier kunt invoeren. Dit project biedt concrete handvatten die docenten en andere onderwijsvernieuwers helpen om stap voor stap aan de slag te gaan met onderwijsvernieuwingen, zonder dat ze daarvoor direct een expert hoeven zijn.

De resultaten van het onderzoek bieden twee grote voordelen:

  1. Voor docenten en andere onderwijsprofessionals is het een praktische gids die hen inzicht geeft in hoe ze onderwijsveranderingen effectief en evidence-informed kunnen aanpakken. Als je bijvoorbeeld wil beginnen met blended learning, geven de resultaten van dit project meer inzicht in welke stappen je kunt nemen en welke theorieën hierbij kunnen ondersteunen.
  2. Voor onderzoekers biedt het een waardevol overzicht om beter te begrijpen hoe onderwijsinnovaties werken en hoe ze evidence-informed geïmplementeerd kunnen worden. Zo kunnen zij nog beter bijdragen aan de ondersteuning van onderwijsprofessionals.

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

Het lectoraat voert een zorgvuldig literatuuronderzoek uit, waarbij we verschillende stappen systematisch doorlopen. De centrale vraag hierbij is hoe bestaande verandermodellen het duurzame, holistische innovatieproces ondersteunen. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, gaan we in op de volgende drie sub-vragen:

  1. In welke historische volgorde zijn de verschillende verandermodellen ontstaan?
  2. Hoe verhouden de verschillende verandermodellen zich tot de vier wetenschapsdisciplines: onderwijskunde, veranderkunde, organisatiekunde en psychologie?
  3. Op welke wijze ondersteunen de verschillende verandermodellen het innovatieproces binnen de verschillende innovatiedimensies?

Het antwoord op deze vragen biedt waardevolle inzichten in hoe bestaande kennis kan bijdragen aan effectieve en duurzame onderwijsinnovaties.

"Dit project geeft onderwijsprofessionals inzichten en handvatten om vernieuwingen duurzaam en holistisch te ondersteunen. Daardoor realiseren ze niet alleen verandering, maar ook blijvende verbetering in het onderwijs.”

- Renée Schrauwen, onderzoeker Teaching, Learning & Technology

Wat is het belang voor het onderwijs?

Dit onderzoeksproject biedt een eerste kennismaking met een breed scala aan innovatietheorieën, modellen en raamwerken, gericht op het ondersteunen van onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology wil hen hiermee een basis bieden om onderwijsvernieuwingen op een meer holistische en onderbouwde manier vorm te geven. Voor docenten die bijvoorbeeld bezig zijn met het implementeren van digitale geletterdheid of flexibel onderwijs is dit onderzoek bijzonder waardevol. Het geeft handvatten in het vormgeven van de onderwijsvernieuwingen, met oog voor de praktijk én theorie. Ook voor studenten van Inholland is dit van belang. Onderwijsinnovaties kunnen het leren verbeteren, toegankelijker maken en meer inclusiviteit bevorderen.

Hoe wordt het werkveld betrokken?

Het onderwijs vormt het werkveld van het lectoraat Teaching, Learning & Technology. Vanuit verschillende opleidingen horen we dat docenten volop bezig zijn met onderwijsvernieuwingen, maar vaak nog zoeken naar een juiste aanpak. Er is daarnaast een duidelijke vraag uit de praktijk: hoe zorgen we ervoor dat onderwijsinnovaties duurzaam verankerd worden?

Het lectoraat start met het aanpakken van deze uitdaging waar onderwijsprofessionals voor staan. Dit doen we door een overzicht te publiceren van bestaande theorieën, raamwerken en modellen. Door nauw samen te werken met opleidingen, willen we er daarna voor zorgen dat innovaties niet alleen effectief worden ingevoerd, maar ook op lange termijn hun waarde behouden in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe dit er concreet uit komt te zien, volgt nog.

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

Onderwijsinnovaties hebben dus een groot potentieel. Maar hoe zorg je ervoor dat zo’n innovatieproces soepel en effectief verloopt? Met dit onderzoeksproject wil het lectoraat onderwijsprofessionals een duidelijk overzicht en praktische handvatten beiden om hen hierin te ondersteunen. Dit doen we in eerste instantie door het publiceren van een artikel dat inzicht geeft in de theorieën en modellen achter succesvolle onderwijsvernieuwingen. Docenten en andere onderwijsvernieuwers kunnen hiermee direct aan de slag om onderwijsvernieuwingen stap voor stap te integreren. Na publicatie van dit artikel zal het verdere verloop van het onderzoeksproject worden ingekleurd.

Werk samen met Renée

Kom in contact en stel al je vragen