Integrated reporting is een manier van verslaglegging waarbij financiële en niet-financiële gegevens in één jaarverslag worden geïntegreerd. Bij niet-financiële gegevens kun je denken aan maatschappelijke aspecten als duurzaamheid, gezondheid of menselijk kapitaal. Deze manier van verslaglegging geeft een breder beeld van de onderneming, de gekozen strategie en de impact die de bedrijfsvoering heeft op de maatschappij of het milieu.
Het doel van het project Integrated Reporting in het mkb was om een tool of model te ontwikkelen voor een intregrated report, afgestemd op de ondernemer in het mkb. Daarbij beantwoorden we de volgende vier deelvragen:
Om zo breed mogelijk beeld te krijgen van wat er speelt binnen het mkb, werkten we samen met organisaties uit verschillende sectoren. Denk aan hospitality, textiel, woningbouwcorporaties, verpleeghuizen en afvalverwerking.
Het onderzoek bestond uit deskresearch naar de huidige stand van zaken, gecombineerd met interviews en enquêtes om belemmeringen en belangrijke elementen voor integrated reporting te identificeren. In co-creatie met stakeholders hebben we een conceptmodel ontworpen, gebaseerd op de resultaten van deze deelonderzoeken.
Studenten hebben onderzoek uitgevoerd naar de toepassing van Integrated Reporting binnen het mkb. Hoewel dit onderzoek slechts beperkt is uitgevoerd en niet heeft geleid tot een artikel of rapport, is er inmiddels een standaard ontwikkeld specifiek voor het mkb.
De grootste impact van dit onderzoek ligt in het voorbereiden van studenten op veranderingen in rapportage-eisen vanuit stakeholders. De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en de ESRS (European Sustainability Reporting Standards) zijn primair gericht op beursgenoteerde ondernemingen, maar hebben ook gevolgen voor mkb-bedrijven die deel uitmaken van de waardeketen van beursgenoteerde organisaties en OOB's (organisaties van openbaar belang) die onder deze regelgeving rapporteren.
Een passend model voor integrated reporting is voor organisaties in het mkb relevant in de communicatie met stakeholders als het gaat over het behalen van duurzame doelstellingen. Toch is er voor het mkb geen regelgeving die de organisatie verplicht om over de waardecreatie op andere kapitalen te rapporteren. Er zijn veel organisaties in het mkb die bewust sturen op het beperken van negatieve impact en vergoten van positieve impact. Het lijkt aannemelijk dat deze organisaties ook aan hun stakeholders laten zien hoe zij dat doen en wat zij bereiken. De praktijk leert ons dat dit echter op beperkte schaal gebeurt. Daarnaast hebben we gezien dat veel organisaties die een positieve impact willen realiseren op human capital of nature, dat niet of nauwelijks in hun rapportages over het voetlicht brengen, terwijl dat relevante informatie is voor veel stakeholders. Een gemiste kans!
Met het delen van de onderzoeksresultaten in kenniscafe’s gaven we mkb-bedrijven de benodigde kennis om de kansen te benutten om met heldere en visuele rapportages transparantie te geven over doelstellingen en impact.
De onderzoeksresultaten hebben we gedeeld met studenten. Dit inspireerde studenten vervolgens om vervolgonderzoek te doen en hun resultaten weer te delen in een rapport. Zo is enerzijds kennis opgebouwd en anderzijds kennis gedeeld.