Een kwalitatief onderzoek naar de verwachtingen en voorkeuren van Inholland-alumni in hun loopbaan
Vanuit onze betrokkenheid bij de oud-studenten van Inholland wilden we graag weten hoe het hen is vergaan bij de landing op de arbeidsmarkt. Verliep die landing makkelijk? Wat heb je aan je opleiding gehad of gemist? Wat leer je pas op de werkvloer? Dit zijn enkele van de vragen waarin wij vanuit onze maatschappelijke opgave als hogeschool geïnteresseerd zijn. We wilden ook weten hoe jongeren naar hun werk en hun werkgever kijken, wat ze daarbij belangrijk vinden en hoe ze keuzes maken.
We ontdekten dat we daar eigenlijk weinig gestructureerde informatie over hadden. Recent systematisch onderzoek naar de attitudes en verwachtingen van jongeren ten opzichte van werk ontbreekt (Wilthagen, 2023).
In de eerste helft van 2023 heeft het lectoraat Human Capital daarom een kwalitatief onderzoek verricht onder 85 jonge hbo-professionals die zijn afgestudeerd bij de Business- en Finance-opleidingen van Hogeschool Inholland. Dit onderzoek kan bijdragen aan meer inzicht in de attitudes en verwachtingen van jongeren ten opzicht van werk - specifiek van een groep jongeren: hbo-professionals in het Business & Finance-domein.
Dit onderzoek geeft belangrijke inzichten in hoe jonge professionals de arbeidsmarkt ervaren. Daarmee kunnen wij onze studenten gerichter ondersteunen bij hun voorbereiding op die arbeidsmarkt. We zullen de uitkomsten gebruiken als basis voor verdere curriculumontwikkeling. Ook kunnen de resultaten ingezet worden om aankomende studenten een goed beeld te geven van wat je allemaal met een studie Business Studies of Finance kunt worden.
Het onderzoek levert ook inzichten op voor werkgevers om jongeren te binden en te boeien aan hun organisatie. De resultaten bieden daarmee waardevolle informatie en uitdagingen voor verder onderzoek door het lectoraat Human Capital.
Met trots presenteren wij het boekje Jonge Business & Finance professionals op de arbeidsmarkt: Vliegend gestart?! Hierin lees je meer over de bevindingen van dit onderzoek naar jonge hbo-professionals in het Business- en Finance-domein. Welke aspecten spelen voor hen een rol bij de aansluiting op de arbeidsmarkt in het begin van hun professionele loopbaan? Ontdek er meer over in deze publicatie.
'Niks werken vanuit Dubai of Bali: jongeren hebben liever een stabiele baan dicht bij huis'
Het magazine Linda.nl schrijft over dit onderzoek: "Met je laptop op schoot werken vanuit het zonnige Bali, Dubai, Ibiza of misschien wel alle drie? Klinkt heerlijk. Toch even de meeste jongeren de voorkeur an een stabiele baan, lekker dicht bij huis."
Lees het artikel op Linda.nl
"Jongeren zijn eager en ongeduldig: ze willen en en en: én ontwikkelmogelijkheden, én een goed salaris, én genoeg andere jongeren om zich heen om mee te levellen. In de huidige arbeidsmarkt zullen werkgevers meer hun best moeten doen om (jonge) medewerkers te vinden, op te leiden en te binden aan de organisatie."
In ons onderzoek zijn we ingegaan op vragen als: wat komen jonge professionals tegen als ze landen op de arbeidsmarkt? Wat hebben ze, terugkijkend, gehad aan hun opleiding en wat hebben ze pas geleerd op de werkvloer? Wat vinden ze belangrijk aan hun werk en wat aan hun werkgevers? Welke verwachtingen hebben zij met betrekking tot hun loopbaan? En tenslotte, welke verschillen zijn er tussen de verschillende Business- en Finance-richtingen?
Het onderzoek heeft verrassende inzichten opgeleverd. Het beeld dat afgestudeerde jongeren een carrière als digital nomad voor een duurzame startup of influencer vanuit Bali of Dubai ambiëren, klopt niet. Jonge, recent afgestudeerden zoeken vanuit huisje-boompje-beestje denken vooral naar een goed salaris, een vast contract dichtbij huis en goede ontwikkelmogelijkheden. Duurzaamheid blijkt voor net afgestudeerden van ondergeschikt belang bij de keuze voor een werkgever.
Het onderzoek geeft belangrijke inzichten in hoe de opleidingen aansluiten bij het werk. Daarmee kunnen wij de uitkomsten gebruiken als basis voor verdere curriculumontwikkeling. Ook kunnen de resultaten helpen in het vormen van de verwachtingen over de arbeidsmarkt van onze studenten.
Alle jongeren werken in het werkveld. De uitkomsten resulteren in tips hoe organisaties met deze generatie jongeren kan omgaan om ze te binden en te boeien.
Leren en ontwikkelen zijn cruciaal voor net afgestudeerden. Ze willen ook niet hun hele carrière hetzelfde doen. Flexibel en hybride werken, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en vakantiedagen zijn belangrijk, omdat jongeren hun kennis willen verdiepen en niet stil willen blijven staan.